Op de laatste dag van de tentoonstelling Seeds of Memory, presenteren we een exclusief programma rond het werk De Rebelse Lusthof van Mercedes Azpilicueta. Azpilicueta maakte dit metersgrote tapijt voor de beeldende kunsttentoonstelling Paradys in Oranjewoud, onderdeel van cultuurtriënnale Arcadia.

Tijdens een ArtTalk gaat moderator Rosie Reith in gesprek met verschillende betrokkenen bij de ontwikkeling van dit omvangrijke project, waaronder curator Hans den Hartog Jager, research assistant Laura Kneebone, conservator Judith Spijksma en natuurlijk de kunstenaar zelf. Als inleiding op de ArtTalk leest curator en schrijver Angeliki Tzortzakaki een fragment voor uit een tekst die zij schreef over De Rebelse Lusthof. Naast de ArtTalk laat Azpilicueta op deze finnisage ook voor het eerst een  performance zien, die ze speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde. Met deze performance brengt de kunstenaar, samen met performers uit binnen- en buitenland, De Rebelse Lusthof tot leven.

De feestelijke afsluiting biedt een unieke kans om de tentoonstelling nog een laatste keer te bewonderen.

Moderator: Rosie Reith
Voertaal: Engels

Datum: zondag 17 maart 2024
Tijd 14.00 – 16.30u
Prijs: 5 euro (inclusief koffie en thee)
Aanmelden via de ticketpagina

Foto door Ruben van Vliet
Foto door Ruben van Vliet

programma

14.00 - 14.30u Inloop
14.30 - 15.00u Performance Mercedes Azpilicueta
15.00 - 15.30u Pauze met koffie en thee
15.30 - 16.30u ArtTalk

performance

De Rebelse Lusthof belicht de geschiedenis van Oranjewoud, inclusief de botanische tuinen die ooit op dit landgoed te vinden waren. Naar aanleiding van dit project realiseerde Azpilicueta een performance die eenmalig te zien is in het Fries Museum. De performance, die plaatsvindt als een wandeling door de tentoonstellingsruimtes, legt de nadruk op de botanische inspiratie achter het project. Op deze manier breidt Azpilicueta het verhaal van De Rebelse Lusthof uit met een choreografie van beweging en muziek die het werk tot leven brengen.

over mercedes azpilicueta

Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981) is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar. Haar werk doorbreekt vastgeroeste historische narratieven door associatieve verbindingen te maken vanuit een dekoloniaal en feministisch perspectief. Ze combineert ambachtelijke technieken met geïndustrialiseerde productie en gebruikt 'precaire' ambachten. Azpilicueta ontving de Pernod Ricard Fellowship in 2017 en was genomineerd voor de Prix de Rome in 2021. Haar solotentoonstellingen zijn wereldwijd te zien geweest, waaronder in Kunstverein Göttingen, Sammlung Philara Düsseldorf, en Gasworks Londen. Haar werk was te zien in vooraanstaande instellingen zoals Van Abbemuseum Eindhoven, Museion Bolzano/Bozen en MAMBA Buenos Aires. Kijk voor meer informatie op mercedesazpilicueta.info.

over hans den hartog jager

Hans den Hartog Jager is een Nederlandse auteur en kunstcriticus en werkt onder andere als recensent voor NRC. Daarnaast heeft hij boeken als Verf (2004), Het sublieme (2011), Het streven (2014) en Vrijheid (2019) op zijn naam staan. Als curator maakte Den Hartog Jager verschillende thematische tentoonstelling voor Museum de Fundatie in Zwolle en hij was artistiek leider van de tentoonstelling Into Nature in Drenthe. In opdracht van Arcadia cureerde den Hartog Jager in 2022 de tentoonstelling Paradys waarvoor hij internationale topkunstenaars uitnodigde om nieuw werk te maken, geïnspireerd door de omgeving en de rijke geschiedenis van Oranjewoud. Een van die kunstenaars was Mercedes Azpilicueta.

over judith spijksma

Judith Spijksma (zij/haar) is conservator moderne en hedendaagse kunst bij het Fries Museum in Leeuwarden. Ze is verantwoordelijk voor het vormen van zowel de collectie als het tentoonstellingsprogramma, met een focus op landschap, ecologie, ambacht en technologie. Eerder was ze conservator moderne en hedendaagse kunst bij het Dordrechts Museum, waar ze verschillende solotentoonstellingen van opkomende kunstenaars initieerde. Van 2019-2021 was Spijksma een van de co-curatoren van Into Nature, een nomadische biënnale voor hedendaagse kunst in het Drentse landschap. Ze is actief lid van verschillende commissies op het gebied van beeldende kunst, waardoor ze een bijdrage kan leveren aan een bloeiende kunstscene.

over de performers

toni steffens 

Toni Steffens (die, zij) heeft een BA in Choreografie van SNDO Amsterdam. Toni's benadering van podiumkunsten, tussen toeschouwerschap en materiaal, is altijd zeer subjectief of "subobjectief" en navigeert door ethische en politieke kwesties door het gebruik van zintuigen, waarneming en emoties. Door samen te werken met menselijke en niet-menselijke medewerkers probeert hun werk horizontale maar dynamische ontmoetingen van materie te materialiseren. Opvallende hulpmodaliteiten voor deze praktijk zijn "speculatieve empathie", (mis)communicatie, "automatische nieuwsgierigheid" en "aandacht". Toni's werk werd getoond en ondersteund door Les Urbaines Festival, Veem House for Performance, Frascati Theatre, Pact Zollverein, 8 Athens, Flam Festival, Tanzhaus NRW, NB projects, Mandala Festival, Batard Festival, Workspace Brussels, New fears Gallery en meer. Toni heeft gewerkt als performer, adviseur en dramaturg voor tal van kunstenaars. Toni is momenteel ingeschreven aan het Sandberg Instituut, MA Planetary Poetics in samenwerking met Framer Framed en is een 3e jaars Acupunctuur stagiair aan de Shenzhou Open University.

angeliki tzortzakaki

Angeliki werkt als schrijfster, curator, projectcoördinator en docent. Haar praktijk materialiseert zich op verschillende, vaak performatieve, manieren en kijkt in het algemeen naar verhalen die de natuur-cultuur binary willen doorbreken. In Amsterdam maakt ze momenteel deel uit van het curatorenteam van de Sonic Acts Biënnale 2024 en coördineert ze de modeafdeling van de Gerrit Rietveld Academie. In 2021-2022 ontving Angeliki de Curatorial Fellowship ARTWORKS van de Stavros Niarchos Foundation in Athene, terwijl ze eerder fellow was bij het nomadische programma A Natural Oasis? (2018-2020). Sinds 2019 werkt ze nauw samen met Mercedes Azpilicueta bij de ontwikkeling en coördinatie van enkele van haar langetermijnprojecten. 

Angeliki's - samenwerkende - curatoriële en artistieke werk is gepresenteerd op 2023 Eleusis Culturele Hoofdstad van Europa (Elefsina), HIAP (Helsinki), Künstlerhaus Büchsenhausen (Innsbruck), 19e Mediterranea Biënnale (San Marino), Onassis Foundation (Athene), Italiaans Instituut voor Cultuur (Tokio), Ecofeminist Festival (Baku), Laurel Project Space (Amsterdam), JaJaJa NeeNeeNee (Amsterdam), Kunstfort bij Vijfhuizen, PARADISE AiR (Matsudo), Stavros Niarchos Foundation Cultural Center (Athene) en gepubliceerd bij o.a. Flash Art International, Arts of the Working Class, ATP Diary, Roots-Routes, Guestrooms, Archive Books, Building Fictions, Lugemik en De Appel.

antonella fittipaldi

Antonella Fittipaldi is een Zuid-Italiaanse performer, danseres en choreografe gevestigd in Amsterdam. Ze studeerde af in choreografie aan de SNDO in Amsterdam en in filosofie aan de Università Statale van Milaan. Haar onderzoek gaat over de representatie van vrouwelijke lichamen met stemmen en vice versa, in publieke en private ruimtes. Haar werk reflecteert op de relatie tussen lichamen/stemmen en de architectuur van steden en dorpen, en kanaliseert anarchistische golven van collectieve geïmproviseerde acties van vrouwelijke talen en verhalen, door straten, theaters en onconventionele plaatsen.

toni brell

Toni Brell werkt met verhaal, scenografie, geluid en performance als instrumenten om relaties te leggen. Met behulp van gescripte en niet-gescripte elementen is Brell geïnteresseerd in het creëren van situaties waarin een publiek kan reageren en zich kan verhouden tot wat ze zien.
Brells artistieke praktijk is geworteld in hun achtergrond in theater- en mediastudies, waar ze zich richtten op narratologie en de verkenning van gender in storytelling. Vervolgens werkten ze als dramaturg in verschillende theaters, waar ze een interesse ontwikkelden in niet-lineaire, gefragmenteerde en multimediale verhalen. Deze verkenning leidde hen naar het Sandberg Instituut in Amsterdam, waar ze in 2021 hun MFA behaalden.
Als lid van Brackish-Collective produceren ze locatie-specifieke voorstellingen waarin geluid, scenografie, koken en verhaal met elkaar verweven zijn. In 2023 ontving Brell een Mondriaan Artist Start Grant. Recente tentoonstellingen en performances van hun werk vonden plaats op locaties als HIAP (Helsinki), Zone2Source (Amsterdam), Into The Great Wide Open (Vlieland) en Garage Rotterdam. Sinds 2023 doceert Brell narratieve en op tijd gebaseerde media aan Design Academy Eindhoven.

Fries Museum
Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden
T: 058 255 55 00
E: info@friesmuseum.nl

openingstijden

dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur.


© Fries Museum - alle rechten voorbehouden | disclaimer | privacybeleid