Tenslotte bespreekt Natasja met Simone haar werk in de maatschappij waarin we leven. Hoe verhoudt het zich tot de actualiteit, hoe ziet zij de rol van haar werk in de huidige tijd?
Het beeld dat wij hebben van regenten en regentessen zit zo gegrift in ons collectieve geheugen. Dat wil ik op mijn manier bijna toetakelen, verminken, vervormen en soms vernietigen.
– Natasja Kensmil
over natasja kensmil
Natasja Kensmil (Amsterdam, 1973) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en bij De Ateliers in Amsterdam. In haar werk onderzoekt ze onderbelichte kanten van de geschiedenis en stelt ze machtsverhoudingen ter discussie. De complexiteit van haar onderwerpen wordt weerspiegeld in haar gelaagde manier van schilderen. Haar werk was onder andere te zien in Stedelijk Museum Amsterdam, de Royal Hibernian Academy (Dublin) en het National Museum of Women in the Arts (Washington). Kensmil won verschillende prijzen, waaronder de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst (nu Koninklijke Prijs) in 1998. Het door het Fries Museum aangereikte kader past naadloos bij haar recente schilderijen over de tegenstrijdige 17de eeuw. Vanaf 25 september exposeert ze samen met Sadik Kwaish Alfraji (Irak, 1960) in parallelle solotentoonstellingen in Kunsthal KAdE in Amersfoort.