Het Fries Museum presenteerde t/m 6 maart 2022 Taus Makhacheva: It’s possible to raise the ceiling a bit*. In objecten, films en installaties reflecteert Makhacheva (Moskou, 1983) op rituelen, vieringen en het ongewone in het alledaagse, met speelse en humoristische ondertonen. Vrijwel alle werken zijn voor het eerst in Nederland te zien. De uitgebreide solotentoonstelling, gecureerd door Hanne Hagenaars, verkent de tradities van geschiedschrijving en heersende culturele conventies.
theatervoorstelling circ ilyusia
27 februari om 13.30
finissage taus makhacheva
zondag 6 maart
digitale jurk
alternatieve opening taus makhacheva
Kenmerkend aan Makhacheva’s werk is de open blik op andere culturen, gebruiken en rituelen. Met een humoristische maar kritische houding onderzoekt ze hoe het lokale en het globale, traditie en vooruitgang zich tot elkaar verhouden in de hedendaagse Kaukasische samenleving.
multimediaal circus
Hoogtepunt van de tentoonstelling was het werk Charivari (2019), dat voor het eerst in Nederland te zien was. De installatie manifesteert een verstild circus, met trapezes en kostuums van performers. De titel van het werk verwijst naar de openingsact waarbij clowns, acrobaten en andere artiesten gelijktijdig de piste betreden om hun kunsten te vertonen. De installatie is een mix van sculpturen, geluid en absurdistische verhalen, te beluisteren in het Nederlands, Russisch, Engels en Fries. Makhacheva: 'Als kind hield ik van het circus, ik droomde er zelfs van om een clown te worden. In het circus, in tegenstelling tot andere culturele locaties, was het in de Sovjettijd mogelijk om grapjes te maken, er was een soort vrijheid van meningsuiting. En ik hou van werken waarin serieuze vragen worden gesteld of ernstige zorgen en angsten worden besproken. We leven in turbulente tijden. (...) Men moet vasthouden aan zijn stijve schaal en versteende oude waarden of flexibel worden. In de Kaukasus lijkt het mij dat het concept van flexibiliteit op twee manieren wordt waargenomen. Aan de ene kant is deze samenleving erg flexibel, maar aan de andere kant is ze bang voor bepaalde vormen van flexibiliteit, bang dat ze haar identiteit, die versteend is, kunnen vernietigen.'
types du caucase
Types Du Caucase is een verzameling van antieke 19de-eeuwse Russische ansichtkaarten. Ze zijn nu voor het eerst in Nederland te zien in Taus Makhacheva's solotentoonstelling. De ansichtkaarten laten de bewoners van de Kaukasus zien als een vreemd en exotisch volkje. Dit heeft met de werkelijkheid weinig te maken: het zijn allen ‘fotogenieke’ groepjes uit verschillende stammen, nationaliteiten, etnische groepen, families of beroepen. Deze exotisering is typerend voor die tijd. Makhacheva zet met de kaarten kanttekeningen bij o.a. de constructie van ‘De Ander’ en het verschil tussen het geknutselde collectieve geheugen en de werkelijkheid.
Foto door Natalia Pokrovskaya
aerostatic experience
Een andere intrigerende installatie kwam voort uit het verhaal van de heteluchtballon Le Flesselles, die op 19 januari 1784 een vlucht maakte door Lyon. Geïnspireerd door lessen kostuumontwerp aan het Lycée La Martinière Diderot in Lyon, produceerde Taus Makhacheva een metaforische replica van de heteluchtballon. In het werk combineert Makhacheva technieken uit de kleermakerij met materialen uit verschillende tijdperken, zoals de hoepelrok. De ballon vertelt de geschiedenis van technologie en mode, van gereedschappen en het lichaam.
taus makhacheva
Makhacheva woont en werkt in Moskou. Ze heeft een BA in Fine Art van Goldsmiths (2007), studeerde af aan het Institute of Contemporary Art, Moskou (New Strategies program, 2009) en behaalde een MFA aan de Royal College of Art (2013).
Makhacheva won diverse prijzen, zoals New Generation – Innovation, State Prize, Moskou (2012), Future of Europe Prize, Museum of Contemporary Art, Leipzig, (2014), 6th Moscow Biennale of Contemporary Art Foundation Prize, Moskou (2015), Kandinsky Prize, Moskou, en ze werd bekroond tot ‘Cosmoscow Artist of the Year’, Cosmoscow Foundation for Contemporary Art, Moskou (2018).
Haar werk is tentoongesteld tijdens Yokohama Triennial (2020), Lahore Biennial (2020), Lyon Biennial (2019), Kaunas Biennial (2019), Liverpool Biennial (2018), Riga International Biennial of Contemporary Art (2018), Manifesta 12 in Palermo (2018), Yinchuan Biennial (2018), Venice Biennial (2017), Garage Triennial of Russian Contemporary Art (2017), Shanghai Biennial (2016), Kyiv Biennial (2015), Sharjah Biennial (2013) en Moscow Biennial (2011).
Makhacheva’s werk is opgenomen in internationale museumcollecties, waaronder Centre Pompidou (Parijs), Tate Modern (Londen), Pushkin Museum (Moskou) and M HKA (Antwerpen).
*describing museum technical team possibilities, coordinator of exhibition construction Daniël Hoogterp during work zoom 28 July 2020.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.
Charivari werd gemaakt in opdracht van YARAT Contemporary Art Space, Aerostatic Experience werd gemaakt in opdracht van Lyon Biennial (de productie werd ondersteund door SAM Art Projects) en The Unbound werd gemaakt in opdracht van 6 Moscow Biennale of Contemporary Art (de productie werd ondersteund door Garage Museum of Contemporary Art, Moscow).
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed).