Cultuur, identiteit en erfgoed
De rijen voor het museum, de Fryske Motor, het Vikingschip, de Escheriaanse projecten in 2018; in 10 jaar is veel gebeurd. Hoe belangrijk cultuur, identiteit en erfgoed voor Friezen is, blijkt wel uit het feit dat maar liefst 1 op de 3 inwoners van de provincie het museum (regelmatig) bezoekt. Het nieuwe gebouw en blockbusters als Alma-Tadema: klassieke verleiding en Escher op reis zorgden niet alleen voor een gevoel van trots en eenheid, ze leverden door het grote aantal cultuurtoeristen ook economisch veel op voor de provincie. Treinladingen bezoekers bezochten de provincie buiten het toeristisch seizoen en bleven hier overnachten of een hapje eten. Ook maatschappelijk betrok het museum een grotere rol, alleen al omdat het op het plein opeens een stuk zichtbaarder was. Het nieuwe museum bood meer ruimte om leerlingen en studenten uit heel Fryslân te ontvangen, en daar maken de scholen nog steeds dankbaar gebruik van. Schoolklassen zijn bijvoorbeeld massaal aan het breien geslagen (Breien!, 2016) of stortten zich in oude, Friese ambachten (Éric Van Hove: Fenduq, 2019). Het museum kon, door het massale stemmen van alle fans en Friezen, zelfs de landelijke Museumprijs binnenslepen.
Op collectiegebied zijn naast prachtige aankopen, van Entrance of the Theatre van Sir Lawrence Alma-Tadema (2015) - een sleutelwerk in zijn oeuvre en de grootste aankoop van het museum ooit - tot een Friese Mondriaan (2023), ook stappen gezet in de toegankelijkheid van de enorme collectie. Door digitalisering, maar ook door het uitlenen aan andere Friese musea. De collectie die het Fries Museum beheert, is permanent op meer dan 100 locaties te zien. De drempel voor het lenen van deze collectie door andere Friese musea is recent nog sterk verlaagd door een nieuwe overeenkomst met het Koninklijk Fries Genootschap (2022).