art rocks

onze collectie als inspiratie voor je soundtrack

Sir Lawrence Alma-Tadema, Amo Te Ama Me, 1881
Sir Lawrence Alma-Tadema, Amo Te Ama Me, 1881

amo te ama me

dit zie je

Een jong stel zit op een marmeren bank. Zij kijkt pijnzend naar een bos rozen, hij leunt behoedzaam naar haar toe. Zal zijn aanzoek worden geaccepteerd?

het verhaal achter het werk

Ik houd van jou, houd jij van mij? Dat is de vertaling van de titel van dit werk (Amo te ama me). Daar zit je dan, in je roestkleurige mantel, op dat keiharde marmeren bankje. De rozen die je net aan het meisje hebt gegeven, liggen in haar blankje armen. Ze tuurt er peinzend naar, er is nog niet veel af te lezen aan haar gezichtsuitdrukking. Zal ze zijn aanzoek accepteren? Of mikt ze die bos met rozen de strakblauwe zee in? Kunstenaar Alma-Tadema plaatst zijn liefdesverhaal in het antieke Rome, maar de starre gebruiken komen eigenlijk eerder uit zijn Victoriaanse tijdperk, waarin liefde niet altijd zo vanzelfsprekend of gemakkelijk was.

over de kunstenaar

De Friese Lawrence Alma-Tadema (Dronrijp 1836 – 1912) is een van de meest succesvolle schilders van 19de-eeuws Engeland.
Hij was dé verhalenverteller van zijn tijd. Met zijn verleidelijke schilderijen wekte hij als geen ander de klassieke oudheid tot leven. Zijn impact was zo groot, dat zijn invloed tot op de dag van vandaag zelfs tot in Hollywood doorklinkt.

informatie

afmetingen
42,2 cm x 57,6 cm

materiaal
Olieverf op paneel

te zien
Ferhaal fan Fryslan

Fasewaaier gezichtsreconstructie terpdame Fries Museum, Leeuwarden.
Fasewaaier gezichtsreconstructie terpdame Fries Museum, Leeuwarden.

gezichtsreconstructie bij boomkistgraf van hegebeintum

dit zie je

Dit is Beitske, een Friese vrouw uit de zevende eeuw. Onder de lagen aarde van een eeuwenoude terp ligt haar skelet honderden jaren begraven in een uitgeholde boomstam.

het verhaal achter het werk

Ruim een eeuw geleden doen een paar arbeiders een raadselachtige vondst tijdens het afgraven van de hoogste terp van Friesland. Onder de lagen aarde ligt het breekbare skelet van een vrouw. Na onderzoek blijkt het te gaan om een zevende-eeuwse inwoonster van Friesland. Waarschijnlijk was ze rijk, want om haar nek hangt een ketting van gekleurde kralen, schelpen en kostbaar barnsteen. Bovendien is ze begraven in een uitgeholde boom een zeldzaam materiaal in de kale terpenvlakte van de vroege Middeleeuwen. ‘Beitske’ is de naam die de dame toebedeeld krijgt. En met behulp van een reconstructie door archeoloog Maja D’Hollosy krijgt deze Friese middeleeuwer opeens een heel eigentijds gezicht.

over de maker

Skullpting is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van (voornamelijk) archeologische gezichtsreconstructies. Mevr. drs. Maja d’Hollosy maakt deze reconstructies. Zij is sind 1990 universitair geschoold archeoloog / fysisch antropoloog. In dit specialisme onderzoekt zij menselijke skeletten uit archeologische opgravingen.

informatie

afmetingen
Hoofd h38xb20 cm (hoogte is 51cm incl. standaard en onderplaat)
Kist (Buitenmaat) h63xb38,4xd38,5 cm

materiaal
Siliconenrubber

te zien 
Ferhaal fan Fryslan

danskostuum van mata hari - Foto door Erik en Petra Hesmerg
danskostuum van mata hari - Foto door Erik en Petra Hesmerg

danskostuum mata hari

dit zie je

Een danskostuum, bestaande uit hoofdsierraad met oorijzers en twee metalen bustehouders. Veel verhulde het niet, dit exotische danskostuum van de Friese Margaretha Zelle, beter bekend als Mata Hari. En dat was ook precies de bedoeling. Met exotische, sensuele dansen betovert ze haar publiek en wordt ze al snel een stijlicoon, sekssymbool en femme fatale.

het verhaal achter het werk

De Friese Margaretha is op haar 29ste een regelrechte mediahype in Parijs. Als Mata Hari betovert ze het societypubliek met haar exotische dans, waarbij ze langzaam haar lichaam ontbloot. Tien succesvolle jaren lang is haar naam synoniem voor sensualiteit en glamour.
Maar de talloze affaires met mannen in uniform en haar reizen door Europa tijdens de Eerste Wereldoorlog maken haar verdacht in de ogen van de Franse geheime dienst. Begin 1917 wordt ze opgepakt op verdenking van spionage voor de Duitsers. Mata Hari sterft op 15 oktober van dat jaar voor een Frans vuurpeloton in de bossen bij Parijs.
Na haar dood groeide Mata Hari uit tot een mythe. Ze is stijlicoon, sekssymbool en femme fatale. Als onweerstaanbare maar ook zedeloze en gevaarlijke vrouw staat ze aan de wieg van personages als de latere Bond girls. Slechts weinigen weten dat achter dit wereldberoemde icoon een meisje uit Friesland schuilt.

bijzonder weetje

Art Rocks ambassadeur Kovacs maakt een nummer bij dit bijzondere danskostuum.

informatie

afmetingen
Brons, blik, glas en halfedelstenen

materiaal
tiara: 10,5 cm hoog, oorzijder: 10 cm (diameter), borstplaat: 12,5 cm (diameter)

te zien 
Ferhaal fan Fryslan

Dag en Nacht (1938), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com
Dag en Nacht (1938), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com

dag en nacht

dit zie je

Onze hersenen kunnen dit kunstwerk nooit in één keer waarnemen: we kijken altijd óf naar de zwarte vogels óf naar de witte. Dat gegeven verbindt M.C. Escher aan de even onlosmakelijk aan elkaar verbonden dag en nacht. Vrienden en kennissen vinden de prent aanvankelijk maar ‘eigenaardig’. Toch wordt het uiteindelijk een van Eschers bestverkopende prenten.

het verhaal achter het werk

Met zijn beroemde houtsneden en etsen neemt Escher ons mee op reis door een wereld die niet bestaat en nooit kán bestaan. We zien gangen en trappen die nergens heen gaan, onwaarschijnlijke spiegelingen en onmogelijke hoeken. Eschers kunstwerken doen denken aan droomwerelden en hallucinaties, en maken het onvoorstelbare opeens voorstelbaar.

over de kunstenaar

Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van de beroemdste kunstenaars van Nederland. Zijn mathematische voorstellingen en onmogelijke werelden zijn alom bekend. Weinigen weten echter dat hij ook een avonturier was die tijdens zijn leven heel wat af reisde.
Escher brengt een groot deel van zijn leven door in het buitenland. Zijn liefde voor onbekende vergezichten brengt hem in onherbergzame Italiaanse streken, op vrachtschepen langs onbekende kusten en in rijkversierde, Moorse paleizen. Via Zwitserland en Brussel belandt hij uiteindelijk in Baarn.
In zijn beroemde werken komt alles samen. Ze zijn de som van de plekken die hij zag, de technieken die hij leerde en de wijze waarop hij zijn omgeving in zich opnam.

informatie

afmetingen
Beeld h69,2 x b41,2 Blad h79,9 x b50,9

materiaal
Japans papier, inkt

te zien 
Momenteel niet te zien op zaal

Celdeur uit het Huis van Bewaring
Celdeur uit het Huis van Bewaring

celdeur uit het huis van bewaring

dit zie je

Dit zijn de contouren van een piepkleine cel in het Huis van Bewaring in Leeuwarden, een beruchte gevangenis tijdens de Tweede Wereldoorlog.

het verhaal achter het werk

Het is 8 december 1944. De oorlog is bijna voorbij, maar voor de gevangenen in het Huis van Bewaring ziet de wereld er nog altijd somber uit. Zware verhoringen zijn aan de orde van de dag en het licht aan het einde van de tunnel lijkt nog ver weg. En tóch is hun vrijheid dichtbij: op deze dag vindt namelijk een beroemde bevrijdingsactie plaats, uitgevoerd door de Knokploegen, het gewapend verzet in Friesland. Zonder een schot te lossen bevrijden de Knokploegen 50 gevangenen, die haastig worden ondergebracht bij verschillende onderduikadressen. De dag erna doen Duitse militairen weliswaar intensieve controles en huiszoekingen, maar de voormalige gevangen lijken van de aardbodem te zijn verdwenen. Er volgen geen arrestaties en, uitzonderlijk genoeg, zelfs geen represailles.

informatie

afmetingen
h188 x b75 x d15 cm (diepte is 30 cm met klepje open)

materiaal
Metaal

te zien 
In het Fries Verzetsmuseum (onderdeel van het Fries Museum)

Thabiso le Tshepiso - collage, charcoal, soft pastel _ ink on canvas, 165cm x 135cm 2019
Thabiso le Tshepiso - collage, charcoal, soft pastel _ ink on canvas, 165cm x 135cm 2019

thabiso le tshepiso

dit zie je

Maak kennis met Thabiso en Tshepiso, een fictief stel. Met hun bij elkaar verzamelde gelaatstrekken vertegenwoordigen ze de universele liefde, waarin verschillen tussen nationaliteit, huidskleuren en verschijningsvormen even worden losgelaten.

het verhaal achter het werk

De levensgrote werken van Neo Matloga verbeelden huiselijke scènes uit zijn jeugd na de Apartheid. In zijn collageschilderijen schetst hij intieme voorstellingen rondom liefde, relaties, problemen, verleiding en ontmoeting. Matloga plaatst vraagtekens bij de visie op wat als ‘normaal’ of ‘exotisch’ wordt ervaren, een standaard die sterk beïnvloed is door de westerse beeldvorming.
Het tijdschrift ZAM is voor Neo het eerste blad dat alle huidskleuren en verschijningsvormen van de mensheid laat zien. In Thabiso le Tshepiso gebruikt hij zijn eerste indrukken van het tijdschrift om een universeel beeld te schetsen van liefde en genegenheid.

over de kunstenaar

De collageschilderijen van Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) draaien om liefde, intimiteit en het gezinsleven. Op grote doeken probeert Matloga missende elementen in de Westerse geschiedenis tot leven te wekken. In het Fries Museum kreeg hij in 2019 zijn eerste solotentoonstelling.

informatie

afmetingen
h 165 x b 135 cm

materiaal
Doek, houtskool, pastel, inkt

te zien
Momenteel niet te zien op zaal

informatie  afmetingen h65 x b48,5 cm Lijst is h97 x b80 x d11 cm    materiaal Olieverf op paneel  te zien  Ferhaal fan Fryslan
informatie afmetingen h65 x b48,5 cm Lijst is h97 x b80 x d11 cm materiaal Olieverf op paneel te zien Ferhaal fan Fryslan

portret van saskia uylenburgh

dit zie je

Saskia van Uylenburgh is de vrouw van Rembrandt en de liefde van zijn leven. Ze trouwen al jong, maar hun huwelijk zal niet lang duren. Negen jaar lang delen ze lief, maar vooral ook leed.

het verhaal achter het werk

Saskia, de dochter van een vooraanstaand jurist, trouwt op haar twintigste met Rembrandt van Rijn. Zijn carrière zit in de lift en het geld stroomt binnen. Wat kan er nog mis gaan?
Het prille echtpaar verhuist naar groot pand, het huidige Rembrandthuis. Rembrandt steekt zich er flink voor in de schulden, maar nu heeft hij plaats voor een eigen atelier met leerlingen, een winkel aan huis en ruimte voor zijn uitdijende kunstcollectie.
Niet lang nadat Rembrandt en Saskia zijn getrouwd, worden de eerste kinderen geboren. Het gezinsgeluk is echter steeds van korte duur: hun eerste drie kinderen worden maar een paar weken oud. Dan wordt er een jongetje geboren dat wél in leven blijft, Titus. Maar veel tijd om van het familieleven te genieten is de jonge ouders niet gegund: bijna negen maanden na Titus’ geboorte overlijdt Saskia.
Dit portret van Saskia, geschilderd door Rembrandts leerling Govert Flinck, is gemaakt aan het begin van hun huwelijk en vormt een blijvend aandenken aan Rembrandts zo geliefde vrouw.

over de kunstenaar

Govert Flinck (1615-1660) werkte aanvankelijk in de stijl van Rembrandt. Zijn vroege schilderijen werden wel als Rembrandts verkocht, zózeer leken ze op die van zijn leermeester. Hij maakte net als Rembrandt portretten en historiestukken. Later schilderde Flinck meer als Bartholomeus van der Helst: gladder en eleganter. Die stijl leverde Flinck onder meer een opdracht op van Amalia van Solms voor een allegorie ter nagedachtenis van Frederik Hendrik (1656). Zijn goede connecties met de Amsterdamse notabelen bezorgden hem opdrachten van de Amsterdamse Kloveniers, zoals het schuttersstuk met kapitein Bas. En voor het Amsterdamse stadhuis begon Flick aan een reeks over de opstand van de Batavieren tegen de Romeinen, maar nog voor het werk af was, overleed de schilder. De dichter Vondel maakte vaak gedichten bij werk van deze kunstenaar uit Kleef. Hij noemde hem de 'Kleefsche Apelles', naar de spreekwoordelijk knappe Oud-Griekse schilder Apelles.

informatie

afmetingen
h65 x b48,5 cm
Lijst is h97 x b80 x d11 cm  

materiaal
Olieverf op paneel

te zien 
Ferhaal fan Fryslan

Fries Museum
Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden
T: 058 255 55 00
E: info@friesmuseum.nl

openingstijden

dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur.


© Fries Museum - alle rechten voorbehouden | disclaimer | privacybeleid