publicaties

bij tentoonstellingen
fries museum
publicaties

publicaties

bij tentoonstellingen

alma-tadema, klassieke verleiding

Negentig topwerken, één wereldberoemd schilder. Het Fries Museum presenteerde in 2016 de onverbiddelijke tentoonstelling ‘Alma-Tadema: klassieke verleiding’. Het gelijknamige boek presenteert een nieuwe invalshoek. Alma-Tadema wordt beschreven als een schilder die een van de beste verhalenvertellers van zijn tijd werd. Met zijn voorstellingen en overmoed had hij grote impact. Zijn werken inspireerden de makers van films als Exodus en Gladiator. Hoe wij als moderne mens de oudheid zien: dát is Alma-Tadema.

mozes gevonden!
mozes gevonden!
onbewuste rivalen
onbewuste rivalen

over het boek

Alma-Tadema, klassieke verleiding gaat over de fascinatie van de kunstenaar Lawrence Alma-Tadema (1836-1912) voor de klassieke oudheid. Als geen ander wist hij in zijn oeuvre het dagelijks leven uit die tijd tot leven te wekken. De ateliers die hij met zijn echtgenote Laura en twee dochters vormgaf in de Londense wijk St. Johns Wood waren hierbij onmisbaar. Alma-Tadema werd geboren in Friesland, studeerde in België en verhuisde in 1870 naar Londen. Daar nam zijn carrière een hoge vlucht. Zijn werken bepaalden in belangrijke mate onze beeldvorming over de klassieke oudheid. De echo van Alma-Tadema’s schilderijen klinkt nog altijd door in theater- en filmproducties. Dit boek is het resultaat van nieuw onderzoek door Europese en Amerikaanse experts en begeleidt de tentoonstellingen in het Fries Museum (Leeuwarden), Belvedere (Wenen) en Leighton House Museum (Londen).

specificaties

Formaat

24 x 30 cm

Auteurs

Elizabeth Prettejohn en Peter Trippi (red.)

Uitgever

Wbooks (Nederlands) en Prestel Verlag (Engels en Duits)

Aantal pagina's

240

Bijzonderheden

In samenwerking met het Fries Museum

Illustraties

Circa 200 afbeeldingen in kleur en zwart-wit

ISBN

9789462581586

Jaar

2016

Taal

Nederlands

Uitvoering

Gebonden

Talen

Verkrijgbaar in Nederlands, Engels (Lawrence Alma-Tadema: At home in Antiquity) en Duits (Lawrence Alma-Tadema: Klassische Verfürhung)

auteurs

Jan Dirk Baetens (universitair docent negentiende-eeuwse kunst aan de Radboud Universiteit Nijmegen)
Eline van den Berg (conservator van het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof, Fries Museum)
Ivo Blom (universitair docent vergelijkende kunst en mediastudies aan de Vrije Universiteit Amsterdam)
Petra ten-Doesschate Chu (verbonden aan de Seton Hall University, New Jersey)
Carolyn Dixon (kunsthistorica, Oxford)
Markus Fellinger (conservator laatnegentiende- en vroegtwintigeste eeuwse kunst bij museum Belvedere, Wenen)
Charlotte Gere (schrijver, curator en expert of het gebied van negentiende-eeuwse toegepaste kunst).
Alistair Grant (Universiteit van Sussex en AHRC Cultural Engagement Fellow op de afdeling beeldhouwkunst van het Victoria & Albert Museum)
Anne Helmreich (decaan van de vakgroep beeldende kunsten, Christelijke Universiteit van Texas)
Ian Jenkins (verantwoordelijk voor de oud-Griekse collecties van het British Museum Londen)
Stephanie Moser (hoogleraar en hoofd van de afdeling archeologie, Universiteit van Southampton)
Elizabeth Prettejohn (hoogleraar en hoofd van de afdeling kunstgeschiedenis, Universiteit van York)
Daniel Robbins (hoofdconservator van de musea van de Royal Borough of Kensington and Chelsea – hoofdverantwoordelijke voor Leighton House Museum)
Wendy Sijnesael (PhD, Universiteit van Bristol)
Marlies Stoter (conservator oude kunst en toegepaste kunst, Fries Museum Leeuwarden)
Peter Trippi (onafhankelijk onderzoeker, redacteur van het tijdschrift Fine Art Connoisseur))
Robert Verhoogt (senior beleidsmedewerker bij de Directie Cultureel Erfgoed van het Ministerie van OCW)

escher op reis

Bij de grootschalige tentoonstelling Escher op reis verschijnt een tweetalige publicatie in het Nederlands en Engels. Net als in de tentoonstelling volg je in het boek de reizen van de wereldberoemde graficus M.C. Escher, die een bepalende invloed hadden op zijn persoonlijke en artistieke ontwikkeling. De catalogus bevat alle prenten die vanaf 28 april te zien zijn in Escher op reis en kost 29,95 euro. Het boek wordt uitgegeven door het Fries Museum in samenwerking met de M.C. Escher Stichting, Maurits S.r.l. en WBOOKS.

Waterval (1961), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com
Waterval (1961), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com
Castrovalva (1930), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com
Castrovalva (1930), M.C. Escher © the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com

over het boek

In Escher op reis treden bezoekers in de voetsporen van de reislustige M.C. Escher. Het gelijknamige boek voert lezers mee van zijn geboortestad Leeuwarden naar de Zuid-Europese landschappen waar de kunstenaar zo van hield. In de bijna 200 pagina’s tellende publicatie worden de deuren geopend naar Eschers verbeeldingskracht. Ze bevat een bijdrage van Escherverzamelaar Federico Giudiceandrea, gevolgd door een overzicht van alle prenten uit de tentoonstelling met korte toelichtingen, een beknopte biografie en een bibliografie.

maurits cornelis escher

Maurits Cornelis Escher (1898-1972) zag het levenslicht in het voormalige paleis van Maria-Louise van Hessen-Kassel in Leeuwarden, waar sinds 1917 Keramiekmuseum Princessehof gevestigd is. Na zijn studie aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem trok Escher de wijde wereld in. Vooral in Italië raakte hij geïnspireerd, niet zozeer door de klassieken uit de kunstgeschiedenis maar door de betoverende omgeving waarin hij zich onderweg bevond. Ook het aanzicht van nachtelijk Rome trof hem. Zijn verbeelding van Atrani aan de Amalfikust speelde jaren later een sleutelrol in de bekende houtsnede Metamorphose II (1940). In Italië, waar Escher van 1923 tot 1935 woonde, beleefde de graficus gelukkige en productieve jaren.

inspirerend italië

Het zijn vooral de prenten uit Eschers Italiaanse periode waar technisch ingenieur Federico Giudiceandrea door geraakt wordt. De verzamelaar bezit een van Europa’s grootste privécollecties Escherprenten. Zijn eerste prent, Relativiteit (1953), kocht hij in de jaren negentig van de vorige eeuw. Eschers Italiaanse voorstellingen brengen hem terug naar de plaatsen die hij kent uit zijn jeugd en van zijn familie. In zijn artikel gaat Giudiceandrea dan ook voornamelijk in op de inspiratie die M.C. Escher uit Italië haalde en waar hij nog jarenlang uit zou putten. De werken die hij hier maakte bleken de opmaat naar het spel met de werkelijkheid dat we zo goed kennen van zijn late werk.

specificaties

Auteur Federico Giudiceandrea
Uitgever Fries Museum in samenwerking met de M.C. Escher Stichting, Maurits S.r.l. en WBOOKS
ISBN 978 94 625 8275 0
Aantal pagina's 186
Formaat 20 x 25 cm
Illustraties ca. 100 afbeeldingen kleur
Uitvoering Hardback
Jaar  2018
Taal Nederlands-Engels

rembrandt & saskia: liefde in de gouden eeuw

Bij de tentoonstelling over Rembrandt & Saskia verscheen het gelijknamige, rijk geïllustreerde boek Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. De publicatie vertelt het verhaal van de Hollandse Meester en zijn Friese vrouw, van liefde in de Gouden Eeuw in Nederland en in Friesland in het bijzonder. Het boek is verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Duits in de museumwinkel en online

De publicatie is het resultaat van nieuw onderzoek door experts uit binnen- en buitenland en toont de nauwe samenwerking tussen het Fries Museum en Museumslandschaft Hessen-Kassel.

rembrandt & saskia
rembrandt & saskia
rembrandt
rembrandt

sits, katoen in bloei

Sits, katoen in bloei laat de mooiste en meest bijzondere sitsen zien uit de collectie van het Fries Museum. Het vertelt de verhalen van de mensen die de sits aan ons hebben overgeleverd. Sits is het oorspronkelijk handgeschilderde, geglansde katoen uit India. Het Nederlandse woord sits is afgeleid van het Perzische chitta, dat ‘bedrukt’ betekent. Het is een tijdrovende techniek met gebruik van chemische middelen om plantaardige kleurstoffen te binden aan katoenvezels. De stof is daardoor niet alleen soepel en veelkleurig, maar ook was- en kleurecht. 

Japonse rok in ‘Japanse stijl’, Katoen, geverfd in sitstechniek, India 1700-1725. Collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto © fot
Japonse rok in ‘Japanse stijl’, Katoen, geverfd in sitstechniek, India 1700-1725. Collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto © fot
Detail sitsen palempore. Fries Museum Leeuwarden – collectie Koninklijk Fries Genootschap.  Foto © fotostudio Noorderblik.
Detail sitsen palempore. Fries Museum Leeuwarden – collectie Koninklijk Fries Genootschap. Foto © fotostudio Noorderblik.

In de zestiende eeuw bestond er in Azië een levendige handel in het handbeschilderde katoen. Vanaf 1664 nam de Verenigde Oost-Indische Compagnie sitsen mee naar de Republiek. Hier werden de beschilderde doeken gebruikt als wandbespanning en spreien, maar ook in mannen-, vrouwen- en kinderkleding. Sits werd het kenmerk van de Hindelooper streekdracht. Mede hierdoor beschikt het Fries Museum over een grote collectie sitsen. Topstukken zijn een achttiende-eeuwse kimono en een wandkleed uit de zeventiende eeuw: de oudste sits in Nederland.

gieneke arnolli

Sinds 1980 is Gieneke Arnolli lid van de Nederlandse Kostuumvereniging, waarvan ze de laatste 6 jaar voorzitter was. Na haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen werd zij conservator Mode & Textiel in het Fries Museum, waar ze nu al 37 jaar werkzaam is. Een lange loopbaan als conservator Mode & Textiel in combinatie met haar voorliefde voor kleur zorgen voor een grote belangstelling voor sitsen. In 2016 werd haar boek Sits, katoen in bloei uitgebracht. Een begeleidende publicatie over bijzondere stukken uit de collectie sits van het Fries Museum.


wij vikingen. friezen en vikingen in het kustgebied van de lage landen

Vikingen en Friezen. Bewoners van de Noordzeekusten, blond en stoer en met een gemene deler op het gebied van taal en cultuur. Bijna familie toch, of niet?

wij vikingen
wij vikingen
Ringen van gedraaid metaaldraad, collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto: Fabian Samidjono
Ringen van gedraaid metaaldraad, collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto: Fabian Samidjono

Vanaf 810 had Frisia, dat inmiddels tot het Frankische rijk gerekend werd, te lijden van de Vikingaanvallen. Welke gevolgen hadden de heftige aanvallen van de drakenschepen op Frisia, het langgerekte kustgebied tussen Zwin en Wezer? En stonden alle Friezen lijnrecht tegenover de Vikingagressor of konden ze zelf ook Viking worden? In Wij Vikingen worden bestaande ideeën gekoppeld aan nieuwe sporen in oude teksten, bodemvondsten en het verdwenen landschap.

In de publicatie bij de tentoonstelling komen bevlogen wetenschappers en conservatoren uit diverse disciplines aan het woord, die de kennis over de Vikingtijd in Frisia opfrissen en nuanceren. Bijzondere voorwerpen krijgen extra aandacht, en net als in de tentoonstelling zijn in dit boek verhalen te vinden over heiligen en helden.

Verkrijgbaar à € 24,95 in de museumwinkel, in de boekwinkel en via de website van de uitgever (www.waandersdekunst.nl).

ISBN NL 978 94 6262 266 1

haute bordure

Met borduurwerk op hun kleding weten vrouwen én mannen al eeuwen de aandacht op zich te vestigen. Haute Bordure belicht de fascinerende geschiedenis van vier eeuwen borduurwerk in de Nederlandse mode. Van zeventiende-eeuwse bruidshandschoenen met parels, pailletten en gouddraad en mannenvesten versierd met zijden bloemen, tot bont geborduurde rijglijven van het eiland Marken en hedendaagse creaties van modeontwerpers als Viktor & Rolf en Jan Taminiau. Uitgangspunt zijn de kledingstukken en accessoires uit de rijke collectie van het Fries Museum, aangevuld met stukken uit diverse andere musea. Het boek gaat in op de makers en dragers, gebruikte materialen en technieken, inpiratiebronnen en symboliek. Detailopnamen tonen het grote vakmanschap dat nodig is voor de uitvoering van de talrijke minutieuze steken die met het blote oog nauwelijks te zien zijn.

Haute Bordure geeft context aan de hernieuwde belangstelling in borduren die enkele jaren geleden begon bij grote modehuizen als Gucci en Dolce & Gabbana. Hoewel borduurwerk nooit verdwenen is uit de mode, is dit eeuwenoude ambacht nu weer het middelpunt van vele haute couture collecties en zien we het ook terug in het huidige straatbeeld als reactie op de onpersoonlijke massaconfectie. Haute Bordure bewijst dat borduurwerk meer is dan alleen decoratie: het laat zien wie je bent of wie je wil zijn.

hautebordure1
hautebordure1
hautebordure2
hautebordure2

specificaties

Vier eeuwen borduurwerk in de Nederlandse mode
Eveline Holsappel en Anne-Marie Segeren

€ 24,95
Nederlands (Engelse vertaling van inleiding)
24 x 27 cm
128 pagina’s
Luxe paperback
ISBN 978 94 6262 312 5
NUR 644

© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid