over het boek
Alma-Tadema, klassieke verleiding gaat over de fascinatie van de kunstenaar Lawrence Alma-Tadema (1836-1912) voor de klassieke oudheid. Als geen ander wist hij in zijn oeuvre het dagelijks leven uit die tijd tot leven te wekken. De ateliers die hij met zijn echtgenote Laura en twee dochters vormgaf in de Londense wijk St. Johns Wood waren hierbij onmisbaar. Alma-Tadema werd geboren in Friesland, studeerde in België en verhuisde in 1870 naar Londen. Daar nam zijn carrière een hoge vlucht. Zijn werken bepaalden in belangrijke mate onze beeldvorming over de klassieke oudheid. De echo van Alma-Tadema’s schilderijen klinkt nog altijd door in theater- en filmproducties. Dit boek is het resultaat van nieuw onderzoek door Europese en Amerikaanse experts en begeleidt de tentoonstellingen in het Fries Museum (Leeuwarden), Belvedere (Wenen) en Leighton House Museum (Londen).
specificaties
Formaat
|
24 x 30 cm
|
Auteurs
|
Elizabeth Prettejohn en Peter Trippi (red.)
|
Uitgever
|
Wbooks (Nederlands) en Prestel Verlag (Engels en Duits)
|
Aantal pagina's
|
240
|
Bijzonderheden
|
In samenwerking met het Fries Museum
|
Illustraties
|
Circa 200 afbeeldingen in kleur en zwart-wit
|
ISBN
|
9789462581586
|
Jaar
|
2016
|
Taal
|
Nederlands
|
Uitvoering
|
Gebonden
|
Talen
|
Verkrijgbaar in Nederlands, Engels (Lawrence Alma-Tadema: At home in Antiquity) en Duits (Lawrence Alma-Tadema: Klassische Verfürhung)
|
auteurs
Jan Dirk Baetens (universitair docent negentiende-eeuwse kunst aan de Radboud Universiteit Nijmegen)
Eline van den Berg (conservator van het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof, Fries Museum)
Ivo Blom (universitair docent vergelijkende kunst en mediastudies aan de Vrije Universiteit Amsterdam)
Petra ten-Doesschate Chu (verbonden aan de Seton Hall University, New Jersey)
Carolyn Dixon (kunsthistorica, Oxford)
Markus Fellinger (conservator laatnegentiende- en vroegtwintigeste eeuwse kunst bij museum Belvedere, Wenen)
Charlotte Gere (schrijver, curator en expert of het gebied van negentiende-eeuwse toegepaste kunst).
Alistair Grant (Universiteit van Sussex en AHRC Cultural Engagement Fellow op de afdeling beeldhouwkunst van het Victoria & Albert Museum)
Anne Helmreich (decaan van de vakgroep beeldende kunsten, Christelijke Universiteit van Texas)
Ian Jenkins (verantwoordelijk voor de oud-Griekse collecties van het British Museum Londen)
Stephanie Moser (hoogleraar en hoofd van de afdeling archeologie, Universiteit van Southampton)
Elizabeth Prettejohn (hoogleraar en hoofd van de afdeling kunstgeschiedenis, Universiteit van York)
Daniel Robbins (hoofdconservator van de musea van de Royal Borough of Kensington and Chelsea – hoofdverantwoordelijke voor Leighton House Museum)
Wendy Sijnesael (PhD, Universiteit van Bristol)
Marlies Stoter (conservator oude kunst en toegepaste kunst, Fries Museum Leeuwarden)
Peter Trippi (onafhankelijk onderzoeker, redacteur van het tijdschrift Fine Art Connoisseur))
Robert Verhoogt (senior beleidsmedewerker bij de Directie Cultureel Erfgoed van het Ministerie van OCW)