samen
Het is 1862 als de 28-jarige Kate Swift de zes jaar oudere schilder Christoffel Bisschop ontmoet in het Haagse museum het Mauritshuis, tijdens het naschilderen van meesterwerken. Die ontmoeting vormt het begin van een uiterst succesvol partnerschap.
Christoffel en Kate vinden elkaar allereerst in hun passie voor de schilderkunst. En ook al wil Bisschop geen leerlingen, hij is wel bereid om Kate te begeleiden. Ze vindt een tijdelijk atelier in Den Haag en ontwikkelt zich daar verder tot een onafhankelijke en ondernemende schilder. Maar ondertussen groeit ook hun onderlinge band.
Als ze in 1869 trouwen blijkt hoe goed de twee elkaar aanvullen. Ze helpen elkaar zowel artistiek als maatschappelijk vooruit. De doortastende en voorname Kate heeft de connecties én het zelfbewustzijn om hun werk bij de hoogste kringen onder de aandacht te brengen. Algauw zit Christoffels carrière definitief in de lift.
In Engeland bouwt Kate al vroeg een behoorlijke reputatie op. Na het huwelijk met Christoffel vestigt ze zich permanent in Nederland en krijgt ze ook daar voet aan de grond. Wel houdt ze als vrouwelijke schilder rekening met de conventies van haar tijd. Zo krijgt ze de meeste waardering voor haar lieflijke voorstellingen met jonge vrouwen en kinderen.
in kunstenaarskringen
Vanaf het moment dat ze zich mevrouw Bisschop mag noemen, is Kate zeer aanwezig in de bruisende Haagse kunstenaarskringen. Het lukt haar om als eerste vrouw werkend lid van het genootschap Pulchri Studio te mogen worden. In 1876 hoort Kate samen met haar man bij de oprichters van de Hollandse Tekenmaatschappij. Zo nu en dan botst het tussen de Engelse Kate en de Nederlandse mannen. Stil houdt ze zich in elk geval niet.
De taferelen die Christoffel Bisschop in de intimiteit van zijn eigen atelier vastlegt, vinden hun weg tot ver over de landsgrenzen. Met deelname aan tentoonstellingen in wereldsteden als Berlijn, München, Wenen, Philadelphia en Parijs bouwt hij gestaag aan een reputatie als schilder van internationale allure.
Dat doet Christoffel met onderwerpen die in zijn lange carrière terug blijven keren, zoals lezende vrouwen, al dan niet bij een venster, en andere intieme voorstellingen in het huis. De overeenkomsten met oude 17de-eeuwse meesters zijn zonneklaar, ook al in zijn eigen tijd. Keer op keer wordt hij vergeleken met de oude meesters Rembrandt, Vermeer en Pieter de Hooch.
Als schilder krijgt Kate wat minder aandacht dan haar beroemde echtgenoot. Toch is ook haar werk meer dan welkom bij talrijke tentoonstellingen.