heem

28 april 2024 t/m 27 april 2025
heem

Vanaf 28 april 2024 t/m 27 april 2025 toont het Fries Museum een groepstentoonstelling rondom het thema ‘thuis’. Wat maakt dat je je ergens thuis voelt, en wat blijft hiervan over als je weg van huis bent of je als de plek die je thuis noemt verdwenen is? En hoe ziet huiselijk geluk er eigenlijk uit? In Heem is hedendaags werk te zien uit de collectie van het Fries Museum. De selectie wordt versterkt door werken uit de Collectie Nederland.

Het hebben van een (t)huis is een oerbehoefte en een fundamenteel mensenrecht, ook al wordt dat niet altijd gewaarborgd. Het zoeken ernaar en het creëren ervan is iets universeels en verbindt ons allemaal, mens én dier. Toch is thuis niet per se verbonden aan een fysieke plaats. Sterker nog, voor mensen die deze plek om wat voor reden dan ook verlaten kan thuis een heel andere vorm krijgen. Gedurende de looptijd van de tentoonstelling zullen wisselende kunstenaars reflecteren op het thema. Van de manieren waarop we vormgeven aan de plekken waar we ons vestigen en de samenhang tussen thuis en identiteit, tot de ontwrichting die gepaard kan gaan met het verlaten van onze woonplek, vrijwillig of noodgedwongen.

Kunstenaars
In Heem is werk te zien uit de collectie van het Fries Museum, aangevuld met werk uit de Collectie Nederland. Zo documenteert Ksenia Galiaeva (Pskov, Rusland, 1976) haar familie en leefomgeving in een intieme serie foto’s, waarin betekenis wordt gegeven aan het wortelen in een eigen universum. Deze primaire hang naar bescherming en geborgenheid is ook te vinden in de kleurrijke schilderijen van Rory Pilgrim (Bristol, Verenigd Koninkrijk, 1988). Berend Strik (Nijmegen, 1960), Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) en Pink de Thierry (Haarlem, 1943 - Amsterdam, 2023) bevragen juist de verwachtingen en idealen van huiselijk geluk. Van april t/m juli is het werk Osedax te zien van Edgar Cleijne (Eindhoven, 1963) en Ellen Gallagher (Providence, Verenigde Staten, 1965). In de installatie worden bezoekers meegevoerd op een reis door een wereld onderwater. Van eind juli t/m maart laat Erzen Shkololli (Pejë, Kosovo, 1976) de impact zien van geweld op de Kosovaarse Albanezen in Pëjë ten tijde van de Kosovo-oorlog in de jaren '90. In diezelfde periode tonen de schilderijen van Natalia Ossef (El Kamechli, Syrië, 1983) haar geboorteland op basis van oude foto's en ansichtkaarten. Door gezichten weg te laten benadrukt ze de onvolledigheid van herinneringen aan dit thuis uit een ver verleden. In de laatste zaal wordt stilgestaan bij verlies en ontworteling. Zo tonen de tekeningen van Emma Talbot (Stourbridge, Verenigd Koninkrijk, 1969) de ontwrichtende impact van het overlijden van haar man. In RU presenteert Petrit Halilaj (Kostërrc, Kosovo, 1986) zijn kopieën van neolithische beeldjes uit het dorp Runik in Kosovo, die in musea wereldwijd verspreid zijn geraakt, als trekvogels in een gezamenlijk nest. Pamela Phatsimo Sunstrum (Mochudi, Botswana, 1980) creëert een mythologisch verhaal over haar komaf in een fantasierijke animatie. Tot slot sieren de muurschilderingen van Annabelle Binnerts (1995) de tentoonstellingswanden, waardoor de grenzen tussen heden en verleden, het bekende en het onbekende, vervagen.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.

© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid