ambacht

ambacht

onderwijsprogramma: éric van hove

Glanzend hout, blinkend koper, geslepen parelmoer. Materialen van over de hele wereld komen samen in de ambachtelijk gereproduceerde motorblokken van Éric Van Hove (Algerije, 1975). Van de kleinste schroefjes tot de cilinderkop: elk onderdeel wordt met de hand nagemaakt door internationale ambachtslieden, onder leiding van Van Hove. Tot begin 2020 laat de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq zien wat mensenhanden kunnen maken. Tegelijk zet het werk van de kunstenaar aan tot nadenken over globale vraagstukken.

Het motorblok staat voor de kunstenaar symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van het klassieke ambacht. Lopendebandwerk in plaats van handwerk. Met zijn imposante replica’s zet Van Hove traditionele ambachten opnieuw op de kaart. Hij combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.

fryske motor
Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een gloednieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een veldhakselaar. De Claas Jaguar veldhakselaar is een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstellingsruimte is de voortgang van dit dynamische project te volgen.

fenduq
Fenduq is de naam van het atelier van Van Hove. De naam is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en hun netwerk te onderhouden. In Fenduq komen ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

onderwijsprogramma voortgezet onderwijs
In het onderwijsprogramma worden leerlingen meegenomen in de wereld van Van Hove en die van zijn ambachtsmannen die in Fenduq allen een eigen traditioneel ambacht beoefenen. Leerlingen ontdekken door middel van vragen, opdrachten en door te kijken, te ruiken en te voelen wat van Hove’s werk typeert, wat ambacht inhoudt en op welke manier we dit terug kunnen vinden in onze eigen samenleving en daarbuiten.

Bij de start van de activerende rondleiding wordt gestimuleerd om zelf op onderzoek uit te gaan. Leerlingen van het vmbo doen dit aan de hand van materialen als leer, notenhout, koper of purperharthout, van de kunstwerken en de ambachten in de tentoonstelling. Leerlingen van de bovenbouw van havo en vwo verdiepen zich daarnaast in de achterliggende maatschappelijke boodschap in het werk van de kunstenaar.

Door activerende opdrachten met onder andere de eigen telefoon, een echte dynamo en natuurlijk de kunstwerken van Van Hove, wordt vervolgens ontdekt wat ambacht inhoudt en wat het verschil is met productiewerk. Daarnaast wordt de rol van Friese ambachten in de tentoonstelling en onze maatschappij belicht. Maar ook de opvatting van leerlingen over nieuwe ontwikkelingen wordt besproken, zoals 3D-printen.

Ter afsluiting van de rondleiding wordt een eigen Fries voertuig ontworpen dat past bij het Friesland van nu. Net zoals Eric van Hove en zijn ambachtslieden de brommer Mahjouba hebben ontworpen. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over het gebruik van materiaal en ambacht en belangrijke eigenschappen dat het ideale Friese voertuig moet hebben. Naast deze activerende rondleiding bestaat de mogelijkheid tot een beeldende verwerking in het atelier, verzorgd door een museumdocent, waarbij de leerlingen uitgebreid de tijd nemen om bovenstaande opdracht gedegen uit te denken, uit te werken, te verbeelden en aan elkaar te presenteren.

doelgroep VO klas 1 t/m 6 - vmbo, havo, vwo
werkvormen Kijken, onderzoeken, tekenen, samenwerken, discussiëren, vertellen
leergebieden Kunst & cultuur, techniek, mens & maatschappij (geschiedenis, maatschappijleer).
lengte 75 minuten rondleiding. In combinatie met een programma in ons atelier 120 minuten.
kosten per leerling 4,-. In combinatie met een programma in ons atelier: 8,-.
© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid