De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding van het Fries Museum is genomineerd voor de 2017 Global Fine Art Awards (GFAA) in de categorie ‘Best Impressionist and Modern - Solo Artist’. De GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. De prestigieuze prijs kan worden gezien als de Oscar van museumland. De nominaties werden bekend gemaakt tijdens een evenement van de GFAA in Leighton House Museum in Londen, waar nu de Alma-Tadematentoonstelling te zien is. Na de openbaarmaking kregen de genodigden een exclusieve tour door de tentoonstelling. 15 januari 2018 wordt bekend of de tentoonstelling ook een finaleplaats heeft bemachtigd. 8 maart 2018 is de prijsuitreiking op het Global Fine Art Awards gala in New York.
De tentoonstelling is ontwikkeld door het Fries Museum en is de grootste tentoonstelling ooit gewijd aan het oeuvre van de 19de-eeuwse schilder Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Meer dan 80 schilderijen kwamen van over de hele wereld naar het Fries Museum, de eerste venue van de tour. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten vertelden ze over zijn weg naar roem en hoe Alma-Tadema ons beeld van de klassieke oudheid blijvend heeft bepaald. De tentoonstelling liep van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017. Na Leeuwarden stuurde het museum de tentoonstelling op reis. Van 23 februari tot en met 18 juni 2017 was de tentoonstelling te zien in Galerie Belvedere in Wenen. Sinds 7 juli 2017 is de tentoonstelling te zien in Leighton House Museum in Londen, waar Sir Lawrence Alma-Tadema zijn grootste internationale succes beleefde. De tentoonstelling loopt daar nog tot en met 29 oktober 2017. De drie edities zijn gezamenlijk genomineerd voor GFAA 2017.
global fine art awards
GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. Onder de genomineerden zijn musea, galerieën, kunstbeurzen, biënnales en openbare installaties die uitblinken in kwaliteit en innovatie wat betreft tentoonstellingsontwerp, historische context, educatieve waarde en maatschappelijke aantrekkelijkheid. Welke musea uiteindelijk in de prijzen vallen, wordt bepaald door een vakjury bestaande uit vooraanstaande kunstexperts. Dit jaar zijn er 85 musea genomineerd in 13 categorieën. Andere genomineerden voor deze 4e editie van de GFAA zijn onder andere Royal Academy of Arts, Musée de Louvre, het Victoria & Albert Museum en The Metropolitan Museum of Art. Het Fries Museum is metAlma-Tadema, klassieke verleiding genomineerd voor de categorie ‘Best Impressionist and Modern (1838-WWII) – Solo Artist’ samen met: Rodin: the centennial exhibition van het Grand Palais, Monet: The Early Years van Legion of Honor (Fine Arts Museums of San Francisco) & Kimbell Art Museum, Pierre Alechinsky van The National Museum of Art in Osaka, Matisse in the Studio van het Museum of Fine Arts in Boston, Calder: Hypermobilityvan het Whitney Museum of American Art, De ontdekking van Mondriaan van het Gemeentemuseum Den Haag, en Medardo Rosso: Experiments in Light and Form van de Pulitzer Arts Foundation.
online stemmen
Het Fries Museum maakt ook kans om de Youniversal Award en de YOU-2 Award te winnen. Deze prijzen worden toegekend aan de meest populaire genomineerden onder het publiek. Vanaf begin 2018 kan er online gestemd worden voor deze onderscheidingen via de website van GFAA en social media.
succes
Op de oude locatie trok het Fries Museum tot 2013 gemiddeld 50.000 bezoekers per jaar, na de verhuizing naar het Wilhelminaplein kwamen er jaarlijks gemiddeld 100.000 bezoekers naar het museum. Tijdens de tentoonstelling bezochten in vier maanden tijd 158.000 bezoekers het museum. Uit publieksonderzoek bleek dat bezoekers de tentoonstelling beoordeelden met gemiddeld een 8,6. 77% van de museumbezoekers kwam tijdens de tentoonstelling van buiten de provincie. Van hen kwam 89% speciaal voor het museum naar Friesland. Gemiddeld spendeerden zij €71,- in de stad en de provincie. Dit betekent dat de Tadematentoonstelling 108.270 extra bezoekers naar Friesland trok en zo zorgde voor een kapitaalinjectie van ruim €7,6 miljoen in de lokale en regionale economie.
In de binnen- en buitenlandse media was er volop aandacht voor de tentoonstelling. Het NOS Journaal besteedde viermaal aandacht aan de expositie, de Volkskrant noemde hem ‘magnifiek’, de Britse krant The Guardian vond hem ‘epic’, terwijl het Italiaanse La Stampa‘magistrale’ gebruikte. Het veelgelezen Amerikaanse The Huffington Post noemde de tentoonstelling ‘dazzling’. De totale mediawaarde van Alma-Tadema, klassieke verleidingwas meer dan 4,2 miljoen euro.
In 2015 won de tentoonstelling al de Turing Toekenning I 2015 ter waarde van € 500.000 voor het beste tentoonstellingsplan. Ook werd de marketingcampagne genomineerd voor de Cultuurmarketing Awards 2017.
Alma-Tadema, klassieke verleiding was onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkte het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.
Het Fries Museum won voor deze vernieuwende tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning I 2015. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.
De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Provincie Fryslân, BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend), Isaacson-Draper Foundation, Nelleke Nix Studio Gallery Press Inc., Vrienden van het Fries Museum, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gifted Art, Het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.