cultuurmarketing awards 2017
\
\
Het Fries Museum is genomineerd voor de Cultuurmarketing Awards 2017. De vakjury selecteerde uit 57 inzendingen 11 marketingcases; een van die cases is de campagne voor de tentoonstelling Alma-Tadema. Het museum is vereerd met deze nominatie en kijkt uit naar de finale. Op 15 juni 2017 vindt de uitreiking van de Awards plaats en worden de winnaars gekozen.
De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Deze editie bestaat uit twee categorieën: de Branddoctors Merk & Experience Award en de Centercom Campagne Award. De campagne voor Alma-Tadema is genomineerd voor de Centercom Campagne Award.
Een vakjury, bestaande uit zes marketingspecialisten en -journalisten van toonaangevende organisaties, selecteerde uit 31 inzendingen voor de categorie Centercom Campagne Award vijf genomineerden. De jury was onder de indruk van de hoge kwaliteit van alle inzendingen. Overkoepelend juryvoorzitter Stephan Fellinger:
"Juist in deze veranderende tijden waarin je jezelf als culturele organisatie opnieuw moet uitvinden, liggen er enorme kansen op het gebied van marketing. Prachtig om te zien dat veel culturele organisaties de creativiteit die zit in hun DNA, ook gebruiken bij hun marketingactiviteiten."
Andere genomineerden voor deze categorie zijn: Luxor Theater | Senf Theaterpartners | Kemna Theater (campagne theatervoorstelling ‘de Marathon’), Naturalis Biodiversity Center (campagne tentoonstelling T. rex), PS|theater (campagne theatervoorstelling ‘Wij van de fabriek’) en TAQA Theater de Vest (campagne ‘Vers van de Vest’).
Tijdens de Cultuurmarketing Awards op 15 juni presenteren de finalisten, waaronder het Fries Museum, hun case en kiezen de vakjury’s van beide categorieën een winnaar. Ook wordt een publieksprijs voor de beste marketingcase uitgereikt.
Alma-Tadema, klassieke verleiding was onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkte het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.
Het Fries Museum won voor deze vernieuwende tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning I 2015. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.
De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Provincie Fryslân, BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend), Isaacson-Draper Foundation, Nelleke Nix Studio Gallery Press Inc., Vrienden van het Fries Museum, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gifted Art, Het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.