ongekend succes
De tentoonstelling was vanaf het begin populair. Het museum was vrijwel elke dag uitverkocht en verruimde daarom meermaals de openingstijden. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling met gemiddeld een 8,4 beoordelen. Van de bezoekers kwam 96% speciaal voor de Eschertentoonstelling naar het museum. Verder kwam 22% van de bezoekers uit Friesland, 10% uit het buitenland en 68% uit de rest van Nederland. Voor iets meer dan de helft was dit het eerste bezoek aan het Fries Museum. Ook online werd het museum goed bezocht. In de tentoonstellingsperiode werd de website 700.000 keer bekeken.
Daarnaast bleken de audiotour en interactives een gouden greep. De audiotour, ingesproken door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway, werd door 71.000 bezoekers beluisterd. In de Escherstudio, nagebouwd naar Eschers werkplaats in Rome, maakten 8.212 bezoekers een digitale houtsnede en 41.166 bezoekers een selfie naar voorbeeld van het topstuk Hand met spiegelende bol (1935).
media-aandacht
Ook de pers had veel aandacht voor Escher op reis. Er verschenen 1.814 artikelen in gedrukte media en op internet, met een mediawaarde van €5.198.103. NRC gaf de ‘prachtige expositie’ vijf sterren en noemde de tentoonstelling ‘adembenemend’ en ‘verbluffend mooi uitgelicht’. In de Leeuwarder Courant werd de ‘uitzonderlijke belichting’ eveneens bejubeld. BBC kroonde Escher op reis tot ‘het artistieke hoogtepunt van Culturele Hoofdstad’ en New Scientist sprak van een ‘fraaie, verhelderende en veelomvattende tentoonstelling die absoluut een bezoek waard is’.
economische impact leeuwarden
Gezamenlijk besteedden bezoekers €8.061.814 in Leeuwarden aan tickets, eten, drinken, overnachten, winkelen en andere activiteiten. 195.325 mensen kwamen speciaal voor het Fries Museum naar Leeuwarden of zijn langer in de stad gebleven vanwege de tentoonstelling. Verder bleven 29.270 mensen gemiddeld 1,8 nachten slapen. Zo zorgde de tentoonstelling voor meer dan 53.000 overnachtingen in de stad.
leren, lezen, kopen
Meer dan 7.300 leerlingen bezochten de tentoonstelling, waarvan er 500 zelf aan de slag gingen met een beeldende activiteit in het atelier van het museum. Nog eens 3.100 leerlingen kregen gastlessen over Escher op school.
Ook de museumshop en pop-up store deden het goed. Van de tweetalige tentoonstellingspublicatie werden 7.272 exemplaren verkocht. In totaal gingen er 196.119 artikels over de toonbank. De omzet van de museumwinkel was daarmee €927.714.
escher en rembrandt
Met het einde van Escher op reis is de graficus nog niet uit beeld. Planeet Escher loopt nog het hele jaar door en de tentoonstelling Phantom Limb: Art beyond Escher is tot en met 6 januari 2019 te zien. Daarnaast eert Keramiekmuseum Princessehof, het geboortehuis van Escher, een van zijn beroemdste bewoners tot 31 januari 2020 met een presentatie van jeugdfoto’s, voorwerpen en filmfragmenten. Ondertussen maakt het Fries Museum zich op voor Rembrandt en Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw. Vanaf 24 november vormen Rembrandt van Rijn en Saskia Uylenburgh de rode draad in een tentoonstelling over het societyhuwelijk in de zeventiende eeuw.
De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij. Speciale dank gaat uit naar Mark Veldhuysen (M.C. Escher Stichting), Federico Guidiceandrea en Robin Lutz.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.