an 2 februari 2019 t/m 5 januari 2020 liet het Fries Museum het werk van Éric Van Hove (Algerije, 1975) zien. Met een team van internationale ambachtslieden reproduceert Van Hove industriële motorblokken en voertuigen. Honderden onderdelen worden met de hand nagemaakt van onder andere hout, keramiek en koper. Van Hove combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.
succes
De tentoonstelling, ontworpen door Studio L A, werd zowel door publiek als pers goed ontvangen. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling met gemiddeld een 7,9 beoordelen. Van de bezoekers kwam 22% uit Friesland, 8% uit het buitenland en 70% uit de rest van Nederland. Voor 67% was dit het eerste bezoek aan het Fries Museum. Ook de pers had veel aandacht voor Éric Van Hove: Fenduq. Er verschenen 300 artikelen in gedrukte media en op internet, met een mediawaarde van 2,8 miljoen euro. De Volkskrant wijdde zes pagina’s aan de tentoonstelling en NRC gaf de ‘fascinerende expositie’ vier sterren en sprak van ‘uitbundig vakmanschap’.
friese motor
Speciaal voor de tentoonstelling in Leeuwarden werkten Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische ambachtsmensen ruim negen maanden aan de motor uit een veldhakselaar, een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. Alle 295 onderdelen van de motor werden nagemaakt in uiteenlopende ambachten, van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de Blokhuispoort hebben de ambachtslieden een maand lang intensief samengewerkt om de onderdelen passend te maken en samen te voegen. De motor werd onthuld tijdens het Ambachtsfestival, waar het werk de naam Us Heit (Claas Jaguar OM422-V8) kreeg. Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja schreef een gedicht over de motor en in de documentaire Hert & Siel volgde Omrop Fryslân de totstandkoming van het kunstwerk, dat ook in Zweden te zien zal zijn.
onderwijs
In een uniek onderwijsprogramma bood het museum 24 VMBO-leerlingen en MBO-studenten de kans om mee te werken met ambachtslieden in Friesland. Ze leerden hout bewerken, sieraden smeden, keramiek maken en meer. Op uitnodiging van het museum reisden acht van hen vervolgens af naar het atelier van Éric Van Hove in Marrakesh. Daar werkten ze zij aan zij met het ambachtsteam van de kunstenaar. Met de uitwisseling wilde het museum de jongeren een gevoel van trots meegeven over hun eigen vaardigheden en hen de kans bieden bij excellente vakmensen in de leer te gaan. Het project werd vastgelegd in een documentaire door studenten D’Drive van het Friesland College. Naast het uitwisselingsproject volgden nog eens 1800 leerlingen een onderwijsprogramma bij de tentoonstelling.
other.worldly
Éric Van Hove: Fenduq wordt opgevolgd door Other.Worldly. Van 15 februari 2020 t/m 3 januari 2021 nemen hedendaagse kunstenaars uit binnen- en buitenland je mee naar een wereld onder water. Other.Worldly toont de mysterieuze onderwaterwereld in al haar facetten; van schoonheid tot ontzag en van verlangen tot vervuiling. Hoogtepunt van de tentoonstelling is het werk Osedax van kunstenaarskoppel Ellen Gallagher (Verenigde Staten, 1965) en Edgar Cleijne (Nederland, 1963). In deze installatie maak je een hypnotiserende reis langs een booreiland, betoverende zeedieren en deinende planten.
De tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq werd mede mogelijk gemaakt door Aegon, de Provincie Fryslân, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), het VSB fonds, Fonds21, HAMOFA, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Vrienden van het Fries Museum, GLASMA en Beldi Country Club.
Aan de Fryske Motor werkten mee: Titus Stallmann (Hindelooper schilderwerk), Erno Korpershoek (Fries kerfsnijwerk), Rikus Oswald (keramiek; o.a. aardewerk en tinglazuur), Lies van Huet (keramiek), Johan Stallmann (houtbewerken), Sanne Bergsma en Theo van Halsema (zilver- en goudsmeden), Jilles en Hannes Scherjon (klompenmaken), Frank Kroondijk en Rolf Doderlein De Win (3D-printen), Wim van der Meer (leerbewerken), Arib Abdelalli en Mostafa el Moufdi (kopersmeden), Mohamed Ouahaddou (beensnijden), Mehdi Ghinati en Abdelkader ´Dragon´ Hmidouch (houtbewerken), Abderrahim Boutkrout en Abdelghafour Boutkrout (houtsnijden), Mustafa Jaouale (kopersmeden), Abdeljalil Ait Boujmiâa (aluminiumgieten), Noureddine El Miraoui (afwerking), Abdelatif Boulaadam (monteur), Hassan El mouaddin (kopergraveren), Youssef Zouak (schilderwerk), Abdeljalil ait Boujmeaa (aluminum), Soufiane Sahli, Zakaria Bougrine, Abdelghani El Akari en Abdelghani El Akari (kopersmeden), Kamel Aabila, Simohamed Zouita en Hicham Ait Boukhari (metaalbewerken), Chawki Ait Elbzioui, Youssef Mohaounos (houtbewerken), Simohamed Kachich, Anders Wennerhag en Peter Kuchinke (glasblazen), Leoba Maria Solga, Simon Holm en Wayan Lila (beensnijden).