dit voorjaar te zien in het fries museum: katja novitskova

Van 11 maart t/m 3 september presenteert het Fries Museum een solotentoonstelling met werk van Katja Novitskova (Tallinn, 1984). Het werk van Novitskova draait om de relatie tussen ecologie en technologie, tussen de natuurlijke wereld en de digitale wereld. In het bijzonder is de Estlandse kunstenaar gefascineerd door het toe-eigenen en in beeld brengen van het landschap en de organismen die daar deel van uitmaken. Ze ziet de menselijke hang naar (het maken van) beeld als uitingsvorm van de meedogenloze expansiedrift van de menselijke soort. In deze solotentoonstelling laat ze werken van uiteenlopende materialen, zoals epoxyklei, plexiglas, een GIF-compilatie en een unieke totaalinstallatie van verschillende kunstwerken zien.

Katja Novitskova, Earthware, 2022, Photographer def-image, Courtesy the artist and Kraupa-Tuskany Zeidler
Katja Novitskova, Earthware, 2022, Photographer def-image, Courtesy the artist and Kraupa-Tuskany Zeidler

Op zaterdag 15 april is er een feestelijke opening van Novitskova’s solo-expositie, gezamenlijk met de grote groepstentoonstelling Seeds of Memory (van 15 april t/m 24 maart 2024 te zien). Seeds of Memory laat werk zien van onder anderen Noor Abuarafeh (1986, Palestina), Mercedes Azpilicueta (1981, Argentinië) en Bert Scholten (1988, Nederland).
Beide tentoonstellingen worden deze zaterdagmiddag feestelijk geopend met een uitgebreid programma vol rondleidingen, Artist Talks en performances. Publiek is welkom en entree is deze dag gratis.

Katja Novitskova laat onder andere haar Earthware serie zien. De basis van Earthware ligt in de verzamelde data van wildcamera’s, bedoeld voor onderzoek. Geplaatst midden in de natuur, diep in de bossen of soms zelfs in oceanen, leveren deze camera’s gigantische hoeveelheden fotoreeksen op. Voordat een algoritme het gros van de foto’s kan verwerken leren ze patroonherkenning van mensen die de eerste beelden indexeren.
Novitskova dook in deze databases en hielp met indexeren. Ze ontdekte tussen de geautomatiseerde beelden ook mooie exemplaren, al is dat niet het initiële doel van de wildcamera's. Deze beelden zette ze over op epoxyklei, waarmee zij een referentie naar kleitabletten en andere prehistorische beelddragers maakt.

Katja Novitskova, foto door Lutz Leitmann
Katja Novitskova, foto door Lutz Leitmann

katja novitskova
De Estlandse kunstenaar woont en werkt in Amsterdam. In 2011 publiceerde ze haar eerste kunstenaarsboek Post Internet Survival Guide 2010. In 2017 representeerde Novitskova Estland in de 57ste Biënnale van Venetië. Haar werk is internationaal te zien geweest in solo- en groepstentoonstellingen, waaronder MoMa in New York (2015), The Museum of Contemporary Art Kiasma in Helsinki (2017), Whitechapel Gallery, Londen (2018, solo), The Public Art Fund, New York (2017, solo) Hamburger Bahnhof in Berlijn (2019), Kunstfort bij Vijfhuizen (2021, solo) en de Biënnales van Belgrado (2021), Lyon (2015) en Berlijn (2016).
Ook bevindt haar werk zich in verschillende openbare en particuliere collecties, waaronder: Museum Ludwig, Keulen; Stedelijk Museum, Amsterdam; Moderna Museet, Stockholm; Boros-collectie, Berlijn; CC Stichting, Shanghai; Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turijn; Rubell Family Collection, Miami en vele anderen. In 2017 erkende de Estlandse president Kersti Kaljulaid Novitskova door haar de Young Cultural Figure Award uit te reiken

Fries Museum
Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden
T: 058 255 55 00
E: info@friesmuseum.nl

openingstijden

dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur.


© Fries Museum - alle rechten voorbehouden | disclaimer | privacybeleid