fries museum

lanceert podcast
met hedy d’ancona
fries museum

Fries Museum lanceert podcast over Kate Bisschop

met Hedy d’Ancona

Het Fries Museum heeft een podcast gemaakt bij de tentoonstelling Christoffel & Kate Bisschop: Verlangen naar vroeger. Daarin gaat voormalig politicus Hedy d’Ancona in gesprek met Hanna Klarenbeek, kunsthistorica en conservator bij Paleis het Loo, en Anne-Marie Segeren, junior conservator oude kunst in het Fries Museum, over het leven en de kunst van Kate Bisschop. De podcast is nu te beluisteren op friesmuseum.nl/podcast en via diverse podcastsapps.

De aanleiding voor de podcast is de tentoonstelling rondom het kunstenaarsechtpaar Bisschop, die nu te zien is in Leeuwarden. In de podcast bespreken Hedy d’Ancona, Hanna Klarenbeek en Anne-Marie Segeren wie deze Engelse kunstenares is, en wat typerend is voor haar werk en persoon. Hoe heeft Kate zich als kunstenaar kunnen ontwikkelen, waarmee kreeg ze als schilder voet aan de grond in Nederland en hoe verhoudt ze zich tot haar tijdgenoten? Ook wordt besproken hoe het vrouwelijke kunstenaars vandaag de dag vergaat; is er nog altijd sprake van een kloof in aandacht voor hun werk? De productie en montage van de podcast is in handen van Josine Zuidema en Alexander Weeber.

Opname podcast. Foto: Bart Homburg.
Opname podcast. Foto: Bart Homburg.

Kate bisschop

In het Londense advocatengezin waarin Kate Bisschop-Swift (1834-1928) opgroeit, horen tekenen en schilderen bij de opvoeding. Maar daar je beroep van maken is not done. Toch zet ze door. In Engeland bouwt Kate al vroeg een behoorlijke reputatie op. Kate is aangewezen op zelfstudie; ze gaat naar Parijs, Antwerpen en Den Haag om in musea werken van grote meesters te kopiëren, de gebruikelijke manier om zich verder te ontwikkelen. Na het huwelijk met Christoffel vestigt ze zich permanent in Nederland en krijgt ze ook hier voet aan de grond als schilder. Kate is zeer aanwezig in de bruisende Haagse kunstenaarskringen. Het lukt haar om als eerste vrouw werkend lid van het genootschap Pulchri Studio te mogen worden. In 1876 hoort Kate samen met haar man bij de oprichters van de Hollandse Tekenmaatschappij. Als schilder krijgt ze vooral waardering voor haar lieflijke voorstellingen met jonge vrouwen en kinderen, waar ze regelmatig mee exposeert. Maar hoe populair Kate en Christoffel in hun tijd ook waren, tegenwoordig lijkt het grote publiek het kunstenaarsechtpaar vergeten. Daar brengt het Fries Museum met deze grote tentoonstelling verandering in.

Tentoonstelling

Na de tentoonstelling over de vergeten schilder Sir Lawrence Alma-Tadema in 2016-2017, introduceert het Fries Museum nu het echtpaar Bisschop. De 19de-eeuwse kunstenaars Christoffel en Kate Bisschop leefden in een tijd van industrialisatie en grote veranderingen, maar echt thuis voelden zij zich daarin niet. Liever richtten ze hun blik op de 17de eeuw. Met zijn nostalgische taferelen wekte Christoffel lang vervlogen tijden opnieuw tot leven. Geliefd waren zijn verstilde Hindelooper interieurs, vaak met lezende vrouwen, mijmerend bij het raam. Hij was een van de bestbetaalde kunstenaars van zijn tijd en zijn werk werd vergeleken met 17de-eeuwse meesters als Johannes Vermeer, Rembrandt en Pieter de Hooch. Zijn krachtige kleurgebruik en heldere lichteffecten bezorgden hem de bijnaam ‘schilder van het schitterend effect’. Ook Kate had zich als verdienstelijk kunstenaar ontwikkeld, met een voorliefde voor eenvoudige interieurs met moeders en jonge kinderen. Al in haar geboorteplaats Londen timmerde zij hard aan de weg en kreeg ze lovende kritieken. Nadat ze in 1869 met Christoffel trouwde en in Den Haag ging samenwonen, wist Kate als eerste vrouw werkend lid te worden van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Ook begaf ze zich in koninklijke kringen, waar de ondernemende Kate haar eigen werk en dat van haar man slim onder de aandacht bracht. Meer over het kunstenaarsechtpaar is te lezen in de rijk geïllustreerde publicatie die bij deze tentoonstelling is verschenen.

Over Hedy d'Ancona

Hedy d'Ancona was docent sociale geografie en planologie voordat ze fulltime politicus werd. Ze was respectievelijk Staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, lid van de Eerste Kamer voor de PvdA en het Europees Parlement. Ook was ze een van de oprichters van feministisch maandblad Opzij. Momenteel is d’Ancona bestuurder van een aantal culturele instellingen, waaronder voorzitter Amsterdamse Fonds voor de Kunst en het Graphic Museum in Breda.

Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Leeuwarden, Frysk Blockbuster Fonds, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds op naam van Marten Orges Fonds, Leeuwarder Ondernemers Fonds, Stichting Ritske Boelema Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Sint Anthony Gasthuis, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Siebolt Foundation, Boelstra Olivier Stichting en Stichting Gifted Art.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.

© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid