145 ton CO2 bespaart

door het fries museum
klimaat installatie
145 ton CO2 bespaart

fries museum bespaart 145 ton co2 op jaarbasis dankzij optimalisatie klimaatinstallatie

16 mei 2024

Het Fries Museum timmert hard aan de weg voor een duurzamer profiel. Als etalage van Fryslân, de meest circulaire regio van Nederland, is duurzaamheid voor het museum een speerpunt. Het museum maakt gebruik van een WKO-installatie en gezamenlijke inkoop van duurzame energie. Sinds 2018 is het museum volledig gasloos. In 2023 is nog een grote stap gezet, de klimaatinstallatie is aangepast met een algoritme van DYSECO om de energievraag fors te reduceren. Een museum moet, gezien de kwetsbare collectie schilderijen en textiel, aan strenge eisen voldoen qua klimaatbeheersing. Dit is een erg energie-intensief proces. Uit een analyse van gebruikscijfers blijkt dat na de implementatie van deze innovatieve DYSECO-optimalisatie in het museum het energiegebruik van de klimaatinstallatie met 36% gedaald is. Dit is een bijzondere besparing van 145 ton CO2 op jaarbasis. Ook voldoet het binnenklimaat hierbij aan de hoogste internationale standaard.
Het museum is het traject van de optimalisatie aangegaan met Koninklijke Kuijpers. Deze technologisch verduurzamer is al jaren vaste partner van het museum op gebied van verduurzaming en hielp eerder het Fries Museum al gasloos te worden. Nu is een mooie vervolgstap gezet in samenwerking met DYSECO.

“In een efficiënte en prettige samenwerking met Luitzen Schaafsma, coördinator huisvesting van het museum en Stefan Wanders van Kuijpers, is de klimaatregeling van de expositiezalen aangepast” licht mede-oprichter van DYSECO Edgar Neuhaus toe. “De regeling is nu robuuster en laat meer het natuurlijke klimaatverloop toe, binnen de randvoorwaarden van collectiebehoud en bezoekerscomfort”. De ambitie van DYSECO is mondiaal impact maken in het verduurzamen van omgevingen waar temperatuur- en vochtbeheersing kritisch zijn, zoals musea, archieven en cleanrooms. “Gezien de substantiële besparingen en terugverdientijd korter dan 3 jaar, is er inmiddels veel interesse uit het buitenland. Bijvoorbeeld van instellingen in Duitsland en ook de VS, waar duurzaamheidseisen ook steeds strenger worden.” Voegt Edgar toe.

Scale-up DYSECO heeft in 2020 na jaren van ontwikkeling zijn unieke oplossing naar de markt gebracht. De kern van de oplossing bestaat uit gepatenteerde algoritmes, waarmee klimaatinstallaties energetisch worden geoptimaliseerd. DYSECO integreert hiervoor een add-on in de klimaatregeling, die continu het energetisch meest optimale verloop van temperatuur en luchtvochtigheid berekent.

Foto: Aron Weidenaar

fries museum green team
Het Fries Museum werkt actief aan een groenere bedrijfsvoering in de strijd tegen klimaatverandering. Het museum wil bijdragen aan de Sustainable Development Goals en aan de brede welvaart voor de regio.

Sinds 2022 is er een Green Team gevormd met inmiddels 15 enthousiaste medewerkers uit alle afdelingen van het museum. Samen heeft deze interne werkgroep actiepunten opgesteld om op diverse onderdelen van de museale werkzaamheden verduurzamingsslagen te maken. Om te zorgen dat verduurzaming een serieus speerpunt is en structureel op de agenda staat is er binnen het museum een duurzaamheidscoördinator aangesteld. Lisa Klompe, ook projectleider tentoonstellingen bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof, gaf eerder op het Museumcongres in 2022 een drukbezochte workshop over het verankeren van verduurzaming binnen de organisatie. Namens het Fries Museum nam ze deel aan het Koploperproject, een initiatief van Toerisme Alliantie Friesland, Circulair Friesland, Ynbusiness, de Provincie Fryslân en DZyzzion. Daarnaast werd ze eerder dit jaar geselecteerd voor het Creative Climate Leadership (CCL) Benelux. Dit internationale programma is ontwikkeld om een creatieve klimaatbeweging te mobiliseren en te verbinden. CCL Benelux wordt georganiseerd door de Britse non-profitorganisatie Julie’s Bicycle, die al ruim 15 jaar ervaring heeft in het adviseren en activeren van de kunst en cultuursector.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.