berchhiem in burgum

fries museum op paad
donderdag 10 oktober 2024
berchhiem in burgum

fries museum bezoekt woonzorgcentrum berchhiem

met ‘parachutejurk’ van hinke koopmans

10 oktober 2024

Sinds zaterdag is het Fries Museum officieel ‘op paad’. De komende drie jaar reist het museum met échte collectiestukken door de provincie, naar de plekken waar ze vandaan komen. Op donderdag 10 oktober was het museum te gast in woonzorgcentrum Berchhiem in Burgum met de ‘parachutejurk’ van Hinke Koopmans. Zij trouwde in een zelfgemaakte trouwjurk, gemaakt van parachutestof. De stof was afkomstig van een Amerikaanse bommenwerper, dat toestel maakte in 1944 een noodlanding tussen Warten en Earnewâld. Later heeft Hinke nog in de dagbesteding gezeten van Berchhiem.

Op vrijdag 11 oktober reist het museum opnieuw door Fryslân met de parachutejurk, dan is het museum te gast in Earnewâld. Op vrijdag 25 oktober is het museum met de jurk in Warten. Op beide dagen kunnen bezoekers van 15.00 tot 17.00u aanschuiven bij een familieworkshop. Ook vertelt Marre Sloots, conservator van het Fries Verzetsmuseum, ’s avonds meer over de jurk, de draagster en het vliegtuig. Het museum nodigt de bewoners van Earnewâld, Warten en omstreken van harte uit om langs te komen. Ook andere geïnteresseerden zijn van harte welkom. Weten wanneer de bus bij u in de buurt is? Kijk voor meer informatie over Fries Museum op Paad, of het programma friesmuseumoppaad.nl.

Fries Museum op paad - Foto: Aron Weidenaar