fries museum toont groepspresentatie

met hedendaags werk over thuiszijn en ontheemding

26 maart 2024

Vanaf 28 april 2024 t/m 27 april 2025 toont het Fries Museum een groepstentoonstelling rondom het thema ‘thuis’. Wat maakt dat je je ergens thuis voelt, en wat blijft hiervan over als je weg van huis bent of je als de plek die je thuis noemt verdwenen is? En hoe ziet huiselijk geluk er eigenlijk uit? In Heem is hedendaags werk te zien uit de collectie van het Fries Museum, waaronder recente aanwinsten van Pamela Phatsimo Sunstrum en Rory Pilgrim. De selectie wordt versterkt door werken uit de Collectie Nederland. De tentoonstelling opent samen met For Every Atom… (met werk van Semâ Bekirović) op zondag 28 april in Leeuwarden. Die dag is het museum gratis open.

Het hebben van een (t)huis is een oerbehoefte en een fundamenteel mensenrecht, ook al wordt dat niet altijd gewaarborgd. Het zoeken ernaar en het creëren ervan is iets universeels en verbindt ons allemaal, mens én dier. Toch is thuis niet per se verbonden aan een fysieke plaats. Sterker nog, voor mensen die deze plek om wat voor reden dan ook verlaten kan thuis een heel andere vorm krijgen. Gedurende de looptijd van de tentoonstelling zullen wisselende kunstenaars reflecteren op het thema. Van de manieren waarop we vormgeven aan de plekken waar we ons vestigen en de samenhang tussen thuis en identiteit, tot de ontwrichting die gepaard kan gaan met het verlaten van onze woonplek, vrijwillig of noodgedwongen.

Rory Pilgrim, …f…g…. 10,000 flowers, 2022, krijt en olieverf op doek. Collectie Fries Museum, Leeuwarden - aangekocht met steun
Rory Pilgrim, …f…g…. 10,000 flowers, 2022, krijt en olieverf op doek. Collectie Fries Museum, Leeuwarden - aangekocht met steun
Natalia Ossef, Garden of Paradise, 2015, olieverf op doek. Collectie Centraal Museum, Utrecht - aangekocht met steun van het Mon
Natalia Ossef, Garden of Paradise, 2015, olieverf op doek. Collectie Centraal Museum, Utrecht - aangekocht met steun van het Mon
Pink de Thierry, L'art du bonheur, 1983, kleurenfoto. Collectie Museum Arnhem.
Pink de Thierry, L'art du bonheur, 1983, kleurenfoto. Collectie Museum Arnhem.
Emma Talbot, Harrow (waiting), 2011, gouache en aquarel op papier. Fries Museum, Leeuwarden | verworven met steun van het Mondri
Emma Talbot, Harrow (waiting), 2011, gouache en aquarel op papier. Fries Museum, Leeuwarden | verworven met steun van het Mondri

Kunstenaars 
In Heem is werk te zien uit de collectie van het Fries Museum, aangevuld met werk uit de Collectie Nederland. Zo documenteert Ksenia Galiaeva (Pskov, Rusland, 1976) haar familie en leefomgeving in een intieme serie foto’s, waarin betekenis wordt gegeven aan het wortelen in een eigen universum. Deze primaire hang naar bescherming en geborgenheid is ook te vinden in de kleurrijke schilderijen van Rory Pilgrim (Bristol, Verenigd Koninkrijk, 1988). Berend Strik (Nijmegen, 1960), Neo Matloga (Zuid-Afrika, 1993) en Pink de Thierry (Haarlem, 1943 - Amsterdam, 2023) bevragen de verwachtingen en idealen van huiselijk geluk juist. Van april t/m juli is het werk Osedax te zien van Edgar Cleijne (Eindhoven, 1963) en Ellen Gallagher (Providence, Verenigde Staten, 1965). In de installatie worden bezoekers meegevoerd op een reis door een wereld onderwater. Vanaf eind juli laat Erzen Shkololli (Pejë, Kosovo, 1976) de impact zien van geweld op de Kosovaarse Albanezen in Pëjë ten tijde van de Kosovo-oorlog in de jaren '90. In diezelfde periode tonen de schilderijen van Natalia Ossef (El Kamechli, Syrië, 1983) haar geboorteland, op basis van oude foto's en ansichtkaarten. Door gezichten weg te laten benadrukt ze de onvolledigheid van herinneringen aan dit thuis uit een ver verleden. In de laatste zaal wordt stilgestaan bij verlies en ontworteling. Zo tonen de tekeningen van Emma Talbot (Stourbridge, Verenigd Koninkrijk, 1969) de ontwrichtende impact van het overlijden van haar man. In RU presenteert Petrit Halilaj (Kostërrc, Kosovo, 1986) zijn kopieën van neolithische beeldjes uit het dorp Runik in Kosovo, die in musea wereldwijd verspreid zijn geraakt, als trekvogels in een gezamenlijk nest. Pamela Phatsimo Sunstrum (Mochudi, Botswana, 1980) creëert een mythologisch verhaal over haar komaf in een fantasierijke animatie. Tot slot sieren de muurschilderingen van Annabelle Binnerts (1995) de tentoonstellingswanden, waardoor de grenzen tussen heden en verleden, het bekende en het onbekende, vervagen. 

Publieksopening  
Op zondag 28 april is de tentoonstelling Heem voor het eerst te zien, evenals For Every Atom.... Beide tentoonstellingen zijn die dag gratis te bezoeken. Dat geldt ook voor de activiteiten die het Fries Museum doorlopend organiseert. Zo volg je een rondleiding of ga je op tour door Leeuwarden met een stadsecoloog die de verbinding legt met de natuur direct buiten het museum. Of neem deel aan de interactieve lezing van filosoof Eva Meijer over de relatie tussen mens en dier. Filmhuis Slieker vertoont Bekirović’ laatste film Once an Alien (2023). Speciaal voor families met kinderen is er de workshop Snoep voor dieren.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.

Fries Museum
Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden
T: 058 255 55 00
E: info@friesmuseum.nl

openingstijden

dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur.


© Fries Museum - alle rechten voorbehouden | disclaimer | privacybeleid