warten
25 oktober
fries museum op paad

jurk gemaakt van parachutestof uit de tweede wereldoorlog keert op 25 oktober terug in warten

fries museum gaat 'op paad' met echte museumstukken

Op vrijdag 25 oktober is het Fries Museum te gast in Warten met de originele parachutejurk van Hinke Koopmans. Hinke Koopmans uit Garyp maakte de jurk zelf van parachutestof die afkomstig is van een Amerikaanse bommenwerper. Dat vliegtuig maakt in 1944 een noodlanding vlakbij Warten. Met een programma voor jong en oud, in en rondom restaurant de Kok & de Walvis, vertelt het museum meer over de jurk, de draagster en het neergestorte vliegtuig. Schuif overdag van 15.00 tot 17.00u aan met het hele gezin bij de familieworkshop en maak een eigen mini-parachute. Of luister ’s avonds van 19.00 tot 19.30u naar de boeiende verhalen van expert Marre Sloots (conservator van het Fries Verzetsmuseum). Het museum is ook benieuwd naar persoonlijke verhalen van de bewoners van het dorp en de omliggende dorpen. Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom! Kijk voor het volledige programma en voor meer informatie op www.friesmuseumoppaad.nl/warten.

de jurk die uit de lucht kwam vallen

Als er maar weinig materiaal is om mee te werken, moet je improviseren met wat je hebt. In de Tweede Wereldoorlog al helemaal. Stoffen voor mooie jurken zijn in 1944 zeldzaam, maar soms komen ze zomaar uit de lucht vallen. Voor Hinke Koopmans uit Garyp is dat zeker zo. Zij trouwt in een jurk gemaakt van parachutestof. Waarschijnlijk is die afkomstig van een Amerikaanse bommenwerper met de bijnaam ‘Yankee Rebel Harmony’. Dat toestel maakt in maart 1944 een noodlanding vlakbij Warten.

Foto door Aron Weidenaar

De jurk vertelt verschillende verhalen; over schaarste in oorlogstijd, over recyclen en duurzaamheid, én over de luchtoorlog boven Fryslân. Het is niet de eerste keer dat het museum met de jurk 'op paad' is; eerder was de jurk al te zien in Earnewâld en verzorgingstehuis Burgum. In Warten maakt de jurk voorlopig de laatste stop. Pas in maart 2025 is de jurk weer te zien, dan in de tentoonstelling IMPACT over de luchtoorlog boven Fryslân.

fries museum op paad

Met ruim 200.000 voorwerpen beheert het Fries Museum de grootste provinciale collectie van Nederland. Al deze museumstukken zeggen iets over Fryslân en de Friezen, en zijn daarmee onderdeel van het DNA van de provincie en haar inwoners. Met het project Fries Museum op Paad brengt het museum inwoners van Fryslân in contact met deze stukken, en daarmee met hun eigen geschiedenis en cultuur. De ontmoeting is wederkerig, want het museum gaat ook verhalen van bewoners documenteren. Zo wordt ter plekke de kennis over de collectie verrijkt en wordt het ‘ferhaal fan Fryslân’ levend gehouden. Het museum is bijna wekelijks op een andere plek in Fryslân te vinden. Kijk voor de volledige agenda op www.friesmuseumoppaad.nl/agenda.

Fries Museum op Paad wordt mogelijk gemaakt door een gulle bijdrage van de VriendenLoterij.

Fries Museum op Paad wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, vfonds, Cultuurfonds, Iepen Mienskipsfûns, Haaima Hylkema, FGD Assurantiën, FGD Lease, Meindersma Sybenga Stichting en de Boersma Adema Stichting.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.