Op dinsdag 17 december maakte Kris Callens, directeur van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof, kennis met zijn collega’s van de nieuwe kinderdirectie. De acht fanatieke leerlingen van IKC Albertine Agnes voorzien de beide musea tot de zomer van 2025 van ongezouten meningen, waardevolle adviezen en kritische vragen. Met hun input draagt de kinderdirectie bij aan de onderwijsprogramma’s en familieactiviteiten. Zo begon de eerste werkdag met het op zaal testen van het nieuwe familiespoor bij de tentoonstelling Ferhaal fan Fryslân.
Medewerkers educatie Mariska de Boer en Inge Hekman gaven de leerlingen tijdens het werkbezoek een inkijkje in opdrachten die ze gaan uitvoeren. Zo werken ze komend half jaar mee aan onderwijsprogramma’s bij de tentoonstellingen IMPACT - De Luchtoorlog in Friesland, 1940-1945 van het Fries Verzetsmuseum, Wybrand de Geest in het Fries Museum en Bouke de Vries in Keramiekmuseum Princessehof.
De nieuwe kinderdirectie op bezoek bij ‘hun’ museum, van links naar rechts: Jelmer, Isabella, Lars, Ilse, Kris Callens (directeur-bestuurder), Julie, Thijs, Isolde en Kim. Fotografie: Aron Weidenaar
Collega-directeur Kris Callens werd het hemd van het lijf gevraagd over ‘hun’ musea. Want waarom heet het Fries Museum niet Frysk Museum? En zorgt een museumdirecteur er persoonlijk voor dat bezoekers niet aan de kunstwerken komen? ‘Dat doe ik niet zelf’, antwoorde Callens ‘ik moet ervoor zorgen dat onze beveiligers dat zo goed mogelijk kunnen doen. En bijvoorbeeld dat alle medewerkers salaris krijgen voor hun werk.’ Ook werd besproken wat de leerlingen op school bezighoudt en wat de plannen zijn voor de kerstvakantie. Na een fotosessie en napraten over de eerste indrukken, bracht een taxi de leerlingen terug naar school. In 2025 volgen meer werkbezoeken.
Over de kinderdirectie
De kinderdirectie van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof bestaat uit acht kinderen uit groep 5 tot en met 8 van IKC Albertine Agnes, tevens de leerlingenraad van de school. Komend jaar geeft de kinderdirectie input voor de programmering van de musea. Daarmee spelen ze een belangrijke rol: de input die de kinderen geven is essentieel voor het toegankelijk en interessant maken van de musea voor leeftijdsgenoten. De kinderen zijn verkozen met verkiezingen, na het voeren van campagne in hun eigen groep.