kunstenaar nespoon
restaurant wannee
museum murals

fries museum brengt kunst naar buiten

kunstenaar nespoon maakt muurschildering van negentiende-eeuws collectiestuk in leeuwarden

03 juli 2024

Vanaf vrijdag 5 juli maakt de Poolse kunstenaar NeSpoon in opdracht van het Fries Museum een muurschildering op de gevel van Restaurant Wannee van NHL Stenden Hogeschool (Rengerslaan 8). De kunstenaar staat bekend om haar unieke werken met patronen van kant- en borduurwerk en won hiermee meerdere prijzen. Voor de schildering in Leeuwarden liet NeSpoon zich inspireren door het borduurwerk op een negentiende-eeuwse kamerjas uit de collectie van het Fries Museum. Het nieuwe kunstwerk maakt onderdeel uit van Museum Murals, een initiatief van het Mauritshuis waarbij 20 musea door het hele land de traditionele grenzen doorbreken en kunst naar buiten brengen en mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. Voor de realisatie van de muurschildering werkte het Fries Museum samen met street art organisatie Writer's Block. Kijk voor meer informatie op www.friesmuseum.nl/museummurals.

Kunstenaar NeSpoon heeft een fascinatie voor kant en borduurwerk. Vanwege deze fascinatie liet de kunstenaar zich inspireren door de rijke textielcollectie van het Fries Museum. Haar oog viel uiteindelijk op een Japanse kamerjas uit de negentiende eeuw. ‘Ik vind de borduursels op deze jas wonderschoon en het patroon past perfect op deze muur. Kant en borduurwerk zijn mijn grote liefdes. Ik hou van de universele patronen; bloemen, planten, vlinders, sneeuwvlokken. Iedereen herkent ze.’ De muurschildering op de gevel van Restaurant Wannee wordt ongeveer 12 meter hoog en zal bestaan uit verschillende details van de borduurpatronen op de kamerjas.

Kamerjas, ca. 1880, collectie Fries Museum. Foto: Erik & Petra Hesmerg.

nespoon
NeSpoon staat internationaal bekend om haar unieke kunstwerken met kant- en borduurpatronen. Ze haalt inspiratie voor haar werken uit de directe omgeving van het kunstwerk. Het werk van de Poolse kunstenaar is te vinden in meer dan 100 steden wereldwijd, zowel in de publieke ruimte als in galeries en musea. Haar werk werd onder andere tentoongesteld in Expo Dubai 2020, het Europees Parlement en het Louvre Museum in Lens, Frankrijk.

NeSpoon tijdens Art Walk Festival | Patras, Griekenland (2021)

museum murals
Op initiatief van het Mauritshuis wordt in 2024 een héél bijzonder street art project gerealiseerd: Museum Murals. Op 20 muren door heel Nederland maken 20 street artists een nieuw levensgroot kunstwerk, geïnspireerd op een schilderij, object of verhaal uit de collecties van 20 musea. Van Texel tot Heerlen en van Leeuwarden tot Goes, middenin een woonwijk, op een oude fabrieksmuur of langs het spoor; de Museum Murals zorgen ervoor dat kunst voor iedereen toegankelijk wordt, én ze maken heel Nederland een beetje mooier.

Dit project is onderdeel van Museum Murals en wordt mede mogelijk gemaakt door het Fries Museum, NHL Stenden Hogeschool, Writer's Block, Mauritshuis en de VriendenLoterij.

Museum Murals is een landelijk initiatief van het Mauritshuis en wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.