ngt-rondleiding

in het fries museum
bij ja, ik wil!
ngt-rondleiding

fries museum organiseert rondleiding in nederlandse gebarentaal

door ja, ik wil!

22 oktober 2024

Een museumbezoek is leuker in je eigen taal. Daarom organiseert het Fries Museum, speciaal voor dove en slechthorende mensen, op zaterdag 26 oktober een rondleiding in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Die dag neemt museumdocent Bea Bouwmeester je mee door de populaire tentoonstelling Ja, ik wil! 250 jaar trouwjurken. In deze tentoonstelling ontdek je de geschiedenis van de trouwjurk aan de hand van historische, moderne als hedendaagse jurken, waaronder die van Koningin Máxima. De NGT-rondleiding is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs, inclusief ontvangst met koffie of thee en iets lekkers. Meld je aan via friesmuseum.nl.

Foto door Ruben van Vliet

Toegankelijkheid in het Fries Museum
Het Fries Museum streeft ernaar om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor alle bezoekers. Zo is het moderne gebouw goed toegankelijk voor mindervaliden. Op elke verdieping is een invalidentoilet aanwezig en parkeren kan gemakkelijk in de parkeergarage onder het museum. Mensen die het museum niet zelfstandig kunnen bezoeken kunnen gratis een begeleider meenemen. Ook hulphonden zijn van harte welkom. Op aanvraag was het al langer mogelijk om rondleidingen te boeken met een NGT-tolk. Komt 26 oktober je niet goed uit? Wij schakelen graag een NGT-tolk voor je in op een andere dag. Mail dan uiterlijk twee weken voor de start van het programma naar activiteiten@friesmuseum.nl. Voor bezoekers die snel overprikkeld of moe zijn faciliteert het museum op aanvraag prikkelarme museumbezoeken. Meer weten over toegankelijkheid is het Fries Museum? Kijk dan op friesmuseum.nl/toegankelijkheid.

Ja, ik wil!
In de tentoonstelling, vormgegeven door ontwerpstudio MAISON the FAUX en met grafische vormgeving van Dana Dijkgraaf Design, wordt een overzicht gepresenteerd van de geschiedenis van de trouwjurk, al eeuwen een iconisch kledingstuk. De trouwjurk weerspiegelt de wereld van de bruid; van mode en tijdgeest tot smaak en sociale klasse. Aan de hand van persoonlijke verhalen over de draagsters wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de trouwjurk en daarmee ook de positie van vrouwen in Nederland. In Ja, ik wil! ontdek je zo’n 60 jurken – van een trouwkostuum uit 1782 tot tal van hedendaagse ontwerpen, waaronder Viktor&Rolf (met de trouwjurk van beauty content creator en presentatrice Nikkie de Jager alias NikkieTutorials), Iris van Herpen, Edwin Oudshoorn, Jan Taminiau, Addy van den Krommenacker, Mart Visser en Tess van Zalinge. De diversiteit van de jurken toont niet alleen de veranderende mode, maar biedt ook een kijkje in maatschappelijke thema's als individualiteit, emancipatie en gendergelijkheid. Een van de zalen is omgedoopt tot atelier, waarin Claes Iversen laat zien hoe een ontwerper van trouwjurken te werk gaat.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Leeuwarden, Blockbusterfonds, Mondriaan Fonds, Cultuurfonds op naam van het Joes Meester Fonds en het Margarethe Petronella Fonds, Leeuwarder Ondernemers Fonds en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.