een tuin tegen de tijd

VHDG x fries museum
winnaars open call
een tuin tegen de tijd

winnaars open call brengen inspirerend werk naar museumnacht

Maar liefst 109 inzendingen kwamen binnen als reactie op de Open Call van Kunstinitiatief VHDG en het Fries Museum. In de Open Call werden kunstenaars uitgedaagd te reageren op het thema ‘een tuin tegen de tijd’. De jury selecteerde het werk van Hannah van der Heide (2000, Nes), Hannes Schievink (2001, Dokkum) en Marcella de Wolff (1990, Arnhem), die ieder met hun eigen stijl en visie het thema tot leven brengen.

Deze kunstenaars zullen hun werk presenteren tijdens Museumnacht FRL op zaterdag 28 september in een unieke manifestatie op verrassende plekken in het museum.

De jury, bestaande uit Koen Bartijn, artistiek leider VHDG, Judith Spijksma, conservator moderne en hedendaagse kunst Fries Museum, Josine Zuidema, programmeur activiteiten Fries Museum en artiest Michelle Samba, is onder de indruk van de hoeveelheid deelnemers, die bovendien divers zijn qua leeftijd, discipline en achtergrond. Uit de 109 inzendingen koos zij drie kunstenaars die aan alle selectiecriteria voldoen, goed passen bij het thema van de Museumnacht en hen het meest hebben geïnspireerd.

Hannah van der Heide presenteert "Nachtflinter" tijdens Museumnacht, een betoverende totaalervaring met een hemelbed, keramieken sculpturen en zitzakken, terwijl de publicatie "Kiss the swan on its beak" bezoekers meeneemt naar een droomwereld. Bijbehorend is een performance met intuïtieve live synthesizermuziek. Hannes Schievink overtuigde de jury met "Master & Mankelikens", een groot immersief kunstwerk met een papier-maché put met videoprojectie, een lessenaar met tekeningen en een kaartentafel voor interactie. In deze theatrale en introspectieve ervaring wordt de bezoeker door de figuur De Doper begeleid in het verkennen van hun emotionele landschap.
Tot slot Marcella de Wolff met "Recipient". Deze installatie, bestaande uit zowel mensgemaakte als natuurlijke materialen zoals zonneschermrekken, kombucha-organismen en piepschuim kweekbakken, reageert specifiek op de ruimte van de overloop tussen de tweede en derde verdieping in het museum. Het werk roept prikkelende vragen op over de relatie tussen ontspanning en recreatie, ecologisch verval en industriële ondergang.

Ontdek deze drie kunstenaars met hun hedendaagse interventies in het museumgebouw tijdens Museumnacht FRL op zaterdag 28 september. Het Fries Museum is dan open van 19.00 tot 00.00 uur. Een unieke kans om het museum (en het spectaculaire uitzicht) in het sfeervolle avondlicht te ontdekken. Het museum staat die avond bol van de verrassende, verdiepende en inspirerende activiteiten en je geniet nog tot in de late uurtjes van bands en DJs in de museumhal.

museumnacht frl
Op zaterdag 28 september 2024 openen Friese musea hun deuren voor de enige provinciale museumnacht van Nederland, Museumnacht FRL. Naast de bijzondere sfeer van een nachtelijk museumbezoek is er een uniek programma met muziek, performances, lezingen en verhalen in musea in heel Fryslân.

tuin tegen de tijd
Vorig jaar schreven Kunstinitiatief VHDG en het Fries Museum een vergelijkbare Open Call uit. Toen presenteerden de winnende kunstenaars Heleen Haijtema, Annemarie Lindeboom en Caya Emmelkamp hun werk tijdens een drukbezochte Museumnacht. Voor Museumnacht FRL 2024 slaan de twee instellingen hun handen opnieuw ineen voor de tweede editie van hun gezamenlijke kunstmanifestatie-voor-1-nacht.

Het thema van de Open Call in 2024 is "een tuin tegen de tijd" naar het boek van schrijfster en criticus Olivia Laing. In haar boek presenteert zij verschillende interpretaties van de tuin: van een veilige haven tot een plek van rebellie. Een plek om tijdelijk te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven tot een plek van verzet en aanzet tot nieuwe manieren van samenleven. In een tuin kan de tijd stilstaan, maar deze plekken dragen ook een belofte in zich: een investering in de toekomst, door zorg, aandacht en tijd - wie zaait, zal oogsten.

De Open Call is mede mogelijk gemaakt door de Alma-Tadema Kring van het museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.