museum nacht

zaterdag 28 september
muziekprogramma
museum nacht

fries museum brengt veelzijdig programma tijdens museumnacht FRL

zaterdag 28 september, met o.a. livemuziek van joost oomen & KRUIDKOEK, moonloops en DINA

Op zaterdagavond 28 september verandert het museum in een bruisende nachtlocatie, waar bezoekers tot middernacht kunnen genieten van een unieke mix van tentoonstellingen, live muziek en verrassende activiteiten. In samenwerking met Poppodium Neushoorn is een divers muziekprogramma samengesteld, met optredens van Moonloops, De Koots, DINA en een muzikaal-literaire potpourri van schrijver, dichter en performer Joost Oomen (1991) en garagejazzband KRUIDKOEK. De avond wordt afgesloten met een dansbare DJ-set van het iconische Suwâld Soundmachine.

Tijdens deze speciale avond is het hele museum toegankelijk, inclusief de gloednieuwe tentoonstelling "Ja, ik wil!" en de hedendaagse kunstexpositie "For Every Atom…". Daarnaast presenteren de winnaars van de open call, een samenwerking met Kunstinitiatief VHDG, hun werken, performances en installaties op verrassende locaties binnen het museum. Bezoekers kunnen ook deelnemen aan Nederlands- en Engelstalige speed tours, geurbar "De Hete IJssalon" bezoeken, proeftrouwen, trouwjurken passen en zelfs hun museummatch vinden met Offline Tinder. Ontdek het volledige programma of reserveer je ticket voor €12,50 op friesmuseum.nl/museumnacht.

De Friese Museumnacht is hét perfecte moment om het Fries Museum (en het spectaculaire uitzicht) in het sfeervolle avondlicht te ontdekken. Naast livemuziek, speed tours, een geurbar, proeftrouwen en de eendaagse kunstmanifestatie is er nog veel meer te beleven. Zo geeft geurkunstenaar Frank Bloem een college over afrodisiaca (seksueel stimulerende geuren). En staat er een patchworktafel in Café Thús, waar bezoekers samen kunnen werken aan een patchwork (een soort lappendeken) van reststoffen van trouwjurken. Kaarten zijn verkrijgbaar via de website van het Fries Museum en kosten €12,50. Reserveer snel een kaartje want de vorige editie van Museumnacht was het Fries Museum uitverkocht.

muziekprogramma

In samenwerking met Neushoorn presenteert het museum een divers muziekprogramma met bands, singer-songwriters en DJs. Zo brengen schrijver, dichter en performer Joost Oomen (1991) en garagejazzband KRUIDKOEK een muzikaal-literaire potpourri, samengesteld uit de verschillende programma’s die zij de afgelopen jaren maakten. Zo worden er samen allerlei vruchtjes gegeten, wordt er gezongen over papaja’s en misschien wordt het popcornkanon wel weer van stal gehaald. Hoe dan ook loop je met een optimistische glimlach weer de theaterzaal uit.

Vanuit de knusse tentoonstellingszalen brengen Sarah Dekker, beter bekend als Moonloops, en DINA  hun muziek ten gehore. Met behulp van een geleefde gitaar speelt Moonloops autobiografische indie popnummers die de complexe onzekerheid van opgroeien vangen. DINA voert het publiek mee in haar trance-achtige muziek met natuurgeluiden. Ook is er energieke en humoristische Nederlandstalige popmuziek van De Koots, en dans je tot in de late uurtjes op DJ set van Suwâld Soundmachine. Bekijk het volledige muziekprogramma op de website van het Fries Museum.

museumnacht FRL

Op 28 september 2024 openen musea in de hele provincie na sluitingstijd hun deuren voor de derde Museumnacht FRL. De musea lichten op in het donker met een te gek programma van muziek, performances, tours en tentoonstellingen. Bekijk het volledige programma op museumnacht.frl.