goddelijke komedie
Van een kathedraal bestaande uit honderden doodshoofden, donkere en lichte gaten die je van de ene naar de andere dimensie transporteren, tot talloze grafzerken en skeletten; ze maken deel uit van de getekende wereld van van Oers. Van Oers maakt haar tekeningen en schilderijen zonder vooropgezet plan. Soms leidt dat tot een reeks tekeningen rond eenzelfde onderwerp, zoals de serie At the back of beyond (2013-2016). Deze is dankzij bruiklenen van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, en Centraal Museum, Utrecht, voor het eerst in zijn geheel te zien. De vier tekeningen waar zij enkele jaren aan werkte, verbeelden haar eigen persoonlijke "Goddelijke komedie”, naar een allegorisch verhaal van de Florentijnse dichter Dante Alighieri. Dat vertelt het verhaal van een reis door het hiernamaals; door de hel, het vagevuur en de hemel. De serie van Van Oers gaat over dood, verdriet, liefde en wedergeboorte. Onbedoeld dicht bij de werkelijkheid, want tijdens het maken van de serie overleed haar moeder. Een gebeurtenis die met terugwerkende kracht betekenis gaf aan wat van Oers tekende. In de tentoonstelling zijn twee tekeningen te zien uit een nieuwe serie waaraan Van Oers nu werkt. Deze tekeningen gaan over haar jeugd, die Van Oers deels doorbracht op kostschool bij de Ursulinen, een katholieke vrouwelijke kloosterorde. In deze tekeningen put zij voornamelijk uit het onderbewustzijn.