oog in oog

oog in oog

oog in oog met beitske

een vrouw uit de 7de eeuw

De terpen zijn de schatkamers van het oude Friesland. Een van de meest bijzondere vondsten uit de terpen is het graf van een vrouw uit de 7de eeuw. Het Fries Museum geeft deze dame een gezicht: het eerste Friese gezicht! Deze bijzondere presentatie is te zien tot en met 5 juni 2016.

De terpdame is begraven in de stam van een uitgeholde eikenboom in de hoogste terp van Friesland: Hegebeintum. Bomen zijn in die tijd schaars in het terpengebied en ze draagt een ketting van kralen, schelpen en barnsteen. Dit geeft aan dat het hier waarschijnlijk om een vooraanstaande vrouw gaat.

Van de originele schedel van het skelet van de boomkistdame is een nauwkeurige kopie gemaakt door Maja d’Hollosy van Skullpting. Zij bouwde het hoofd vervolgens met forensische methoden laag voor laag op.

beitske

Bij een gezicht hoort natuurlijk ook een naam, daarom schreef het museum een prijsvraag uit. Er is massaal gereageerd op de oproep: het museum ontving bijna 2800 reacties. In de presentatiezaal, via de website, op social media en per post stroomden namen binnen voor de terpdame van het Fries Museum. Nelleke IJssennagger, conservator Middeleeuwen en Terpencultuur en Kris Callens, directeur van het Fries Museum, bogen zich over de inzendingen. De meest ingezonden naam was Beitske! Velen vonden dit een passende naam: typisch Fries, met een speelse verwijzing naar de plek waar ze gevonden is. Ook de conservator en de directeur van het museum konden zich direct vinden in de naam. Uit alle inzendingen voor de naam Beitske is willekeurig een winnaar gekozen. De winnares is Esther van der Meer uit Dokkum.

De gezichtsreconstructie van deze vrouw, die in de tijd van het terpengoud leefde, is een bijzonder nevenproject van de tentoonstelling Goud - Gevonden schatten uit de middeleeuwen. Het resultaat wordt samen met het originele boomkistgraf gepresenteerd.

De gezichtsreconstructie wordt mogelijk gemaakt door financiële steun van de BankGiro Loterij en de Vrienden van het Fries Museum.