musthaves
Het museum heeft society-expert Jort Kelder gevraagd om de bezoekers in te wijden in de wereld van het oude en het nieuwe geld. Hij legt ons uit dat begrippen als old boys network, nouveaux riches en musthaves van alle tijden zijn. Kelder is bovendien de eerste van een aantal gastconservatoren die een wisselpresentatie inrichten met gadgets van nu. Deze worden geplaatst naast hun 17de-eeuwse equivalenten: een huwelijksportefeuille met goudborduurwerk uit 1680 naast een damestas van Birkin, waarvoor mensen nu jaren op een wachtlijst staan.
eigentijds
Het ontwerp van de expositie is in handen van Menno Landstra, art-director en landschapsontwerper. Hij presenteert de 17de-eeuwse verhalen met de middelen van nu. De tentoonstelling heeft een eigentijdse sfeer, met de netwerken van onze vijf hoofdpersonen als plattegrond. Tientallen portretten fluisteren de bezoeker de laatste roddels in. De zilveren ‘Poptaschat’ wordt gepresenteerd als exclusieve gadget in een luxe shop-in-shop – waardoor zijn betekenis in de 17de eeuw op slag duidelijk wordt. Molensteenkragen en spletenmouwen worden in de presentatie afgewisseld met reclamefoto’s van Dior en Mulberry.