Glanzend hout, blinkend koper, geslepen parelmoer. Materialen van over de hele wereld komen samen in de ambachtelijk gereproduceerde motorblokken van Éric Van Hove (Algerije, 1975). Van de kleinste schroefjes tot de cilinderkop: elk onderdeel wordt met de hand nagemaakt door internationale ambachtslieden, onder leiding van Van Hove. De grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq laat zien wat mensenhanden kunnen maken. Tegelijk zet het werk van de kunstenaar aan tot nadenken over globale vraagstukken.
Het motorblok staat voor de kunstenaar symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van het klassieke ambacht. Lopendebandwerk in plaats van handwerk. Met zijn imposante replica’s zet Van Hove traditionele ambachten opnieuw op de kaart. Hij combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.
fryske motor
Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een gloednieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een veldhakselaar. De Claas Jaguar veldhakselaar is een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen*; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstellingsruimte is de voortgang van dit dynamische project te volgen. Het motorblok dat als basis wordt gebruikt is aangeboden door HAMOFA.
fenduq
Fenduq is de naam van het atelier van Van Hove. De naam is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en hun netwerk te onderhouden. In Fenduq komen ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.
d9t
Blikvanger van de tentoonstelling is een replica van het motorblok uit een Caterpillar D9 bulldozer. De bulldozer werd ontwikkeld om de infrastructuur in ontwikkelingslanden te verbeteren maar werd uiteindelijk vooral bekend als militair voertuig. Daarmee is de bulldozer het symbool geworden van onderdrukking in plaats van opbouw. Van Hove demonteerde het motorblok en vroeg 41 ambachtslieden alle 295 onderdelen na te maken.
video's
bekijk alle video's die rond de tentoonstelling gemaakt zijn
een ode aan de fryske motor
een gedicht door tsead bruinja
dorigin
De Mercedes-240 doet in Marokko veelal dienst als taxi. Met zijn Duitse oorsprong en imago van kwaliteit en onverwoestbaarheid is de auto daar een statussymbool. Van Hove bouwde zijn Dorigin geheel op uit Mercedes-240 onderdelen en reed ermee naar het land van herkomst, waar de auto eerder als Marokkaans wordt gezien dan als typisch Duits product. Daarmee stelt het kunstwerk vragen over identiteit en eigendom.
éric van hove
Éric Van Hove werd in 1975 geboren in Guelma (Algerije). Hij groeide op in Kameroen als zoon van Belgische ingenieurs die zich inzetten voor ontwikkelingsprojecten. Toen hij 14 was keerde het gezin terug naar België. Na zijn studie aan de kunstacademie in Brussel ging hij naar Japan, waar hij zijn masters en PHD behaalde. Daarna woonde hij kort in België voordat hij zich meer permanent in Marrakesh vestigde. In 2014 brak hij internationaal door dankzij zijn deelname aan de Biënnale van Marrakesh.
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Aegon, de Provincie Fryslân, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), het VSB fonds, Fonds 21, HAMOFA, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Vrienden van het Fries Museum, GLASMA en Beldi Country Club.
*Aan de Fryske Motor werken mee: Titus Stallmann (Hindelooper schilderwerk), Erno Korpershoek (Fries kerfsnijwerk), Rikus Oswald (keramiek; o.a. aardewerk en tinglazuur), Lies van Huet (keramiek), Sanne Bergsma en Theo van Halsema (zilver- en goudsmeden), Jilles en Hannes Scherjon (klompenmaken), Frank Kroondijk en Rolf Doderlein De Win (3D-printen), AbedelaaIi Arib en Mustapha el Moufdi (kopersmeden), Mohamed Ouahaddou (beensnijden), Mehdi Ghinati en Abdelkadere ´Dragon´ Hmidouch (houtbewerken), Abderrahim Boutkrout en Abdelghafour Boutkrout (houtsnijden), Mustafa Jaouale (kopersmeden), Abdeljalil Ait Boujmiâa (aluminiumgieten), Noureddine El Miraoui (afwerking), Abdelatif Boulaadam (monteur), Anders Wennerhag en Peter Kuchinke (glasblazen) en Wayan Lila (beensnijden).