mensen
Benner schildert naast de vertrouwde koeien, paarden en landschappen ook mensen. Dit doet hij in verschillende stijlen. In Amsterdam woont hij tegenover een basisschool waar Benner vlak voor Pasen kinderen rond ziet lopen met versierde stokken. Het inspireert hem tot het maken van kleurrijke schilderijen van kinderen. Een enkele keer schildert hij een portret zoals Vrouw in tuin (1957). Het is geen realistisch portret, deze figuur is als persoon niet herkenbaar. Benner schildert zijn indruk van de vrouw in de tuin in sprekende kleurvegen.
de weidsheid van het landschap
Benner richt zich naast de vertrouwde onderwerpen steeds meer op de weidsheid van het landschap. Vanaf 1971 verblijft hij vaak in Gaasterland, in een huis van de familie Benner. Zittend op een dijk tekent en schildert hij de omgeving. Zijn liefde voor de natuur leidt in deze jaren tot zijn hoogtepunt: schilderijen met dunne lagen verf in rood, geel, wit, blauw en groen. Voorjaar (1970), is een van die hoogtepunten. Paarden, koeien en figuren blijven zijn aandacht houden maar het is ook het land, de lucht en het water dat hij schildert.
Gedurende zijn leven schildert Benner dezelfde onderwerpen in verschillende stijlen en met verschillende soorten verf en dragers. Zoekend naar de meest treffende verbeelding van zijn gevoel en zijn liefde voor de natuur. Het persoonlijke en dat ‘wat echt is’, heeft Benner altijd gezien als het belangrijkste in zijn werk. Het is de drijfveer achter zijn zoektocht.
“Kijk, je moet zo rekenen. Ik schilder niet een geval. Het gaat me niet om dat ding of zo, wat op het schilderij staat. Ik hoef niet op het land te gaan zitten om het te kunnen schetsen. Ik doe wat ik voel. Je moet altijd doen, wat echt is.”
Gerrit Benner overlijdt in 1981 op 84-jarige leeftijd aan een hartstilstand.